+ Załóż konto
Strona główna > Rozrywka > Film światowy. Historia kina azjatyckiego cz. 1
Verdis
#Verdis
2016-08-20

Good job

3

Film światowy. Historia kina azjatyckiego cz. 1

Pierwsze filmy w kinie azjatyckim zrealizowano w Japonii już w 1899 roku, w Chinach w 1905 roku, a w Indiach w 1912 roku. Przed II wojną światową Japonia produkowała około 500 filmów rocznie, Hongkong 150 a Chiny 50, lecz niestety kino azjatyckie rozwijało się w izolacji od reszty świata.
Przedwojenne filmy krajów azjatyckich najczęściej były utrwalonymi a taśmie filmowej spektaklami teatralnymi, rozgrywającymi się w prostych, schematycznych dekoracjach a ich wspólną cechą był niedbały montaż. Przed II wojną światową tylko kilku filmom japońskim udało się pokonać barierę oddzielającą od świata cywilizacji zachodniej. Najczęściej jednak były one traktowane jako ciekawostki. Do nielicznych filmów azjatyckich wyświetlanych w Europie należały: "Rozstajne drogi" z 1928 roku w reżyserii Teinosuke Kinugasy.

Pierwszym wydarzeniem, które zwróciło uwagę reszty świata na kino azjatyckie, było przyznanie w 1951 roku Złotego Lwa na festiwalu w Wenecji, a także Oscara filmowi "Rashomon" w reżyserii Japończyka Akiry Kurosawy. Reżyser swobodnie korzystał w tym filmie z możliwości filmowej retrospekcji przeplatającej teraźniejszość z przeszłością.

W kinie japońskim ukształtował się nurt skupiony na człowieku i jego relacjach z innymi ludźmi. W filmie "Mateczka" z 1952 roku zostało przedstawione życie rodzinne, akcentując wartość pogodnej rezygnacji z własnych ambicji.

W połowie lat 50 XX wieku kinematografia japońska podzieliła się na dwa nurty: historyczny, który pozostawał pod wpływem tradycyjnego teatru kabuki, oraz nurt współczesny, w mniejszym stopniu podlegający stylizacji. Te dwa nurty znalazły połączenie w filmach Kurosawy który tematy historyczne osadzał najczęściej w konkretnych środowiskach, uwagę skupiając także na oddaniu złożoności psychiki postaci. Przykładem może być jego film "Siedmiu samurajów" z 1954 w którym bohaterowie bronią mieszkańców małej wioski przed najazdami bandytów. ( A tak na marginesie; w Stanach Zjednoczonych zrealizowano później film "Siedmiu wspaniałych", którzy nie przypadkowo opowiada prawie taką samą historię).

Nurt bliższy teatru kabuki pojawia się w filmach Teinosuke Kimagusy, autora nagrodzonego Oscarem i Złotą Palmą filmu "Wrota piekieł". Reżyser dbał o to, aby ukazać wyrafinowaną gestykulację aktorów, których gra niekiedy przypomina balet.Narracja prowadzona jest powoli, duże znaczenie mają także wartości kolorystyczne filmu.

Po zwycięstwie rewolucji komunistycznej w Chinach zaczęły się pojawiać w Europie pochodzące z tego kraju filmy. Były to przede wszystkim obrazy wojenne lub opowiadające o rewolucji. Jeden z najbardziej znanych to "Córki Chin" z 1949 roku, opowiadający historię ośmiu dziewcząt walczących w partyzantce mandżurskiej, które wolały śmierć od japońskiej niewoli.

W Chinach powstawały także filmy inspirowane widowiskami teatralno-operowymi zwanymi pintsjui, zbliżonymi charakterem do włoskiej komedii dell'arte. Przykładem może być film "Dziewczyna o białych włosach".Szybko w chińskich filmach zaczęło dominować dydaktyczne moralizatorstwo i filmy były przeznaczone głównie na rynek wewnętrzny.

Adres URL:

Leksykon filmowy. Film katastroficzny cz. 2
W latach sześćdziesiątych XX wieku liczba filmów katastroficznych nie przekroczyła 20 tytułów. Wśród nich znalazł się: "The Last Voyage"- opowieść o morskiej podróży liniowcem zakłóconej przez wybuch kotła parowego. W 1969 roku powstał film "Wulkan"- opowiadający autentyczną historię potężnego wybuchu wulkanu Kratakau w 1883 roku. Siłę wybuchu specjaliści określili jako zbliżoną do siły eksplozji bomby atomowej. Ciągle także powracał motyw zagłady nuklearnej. Najlepszym filmem tej dekady opowiadającym o zagładzie atomowej był brytyjski "War Game" z 1965 roku. Ten utrzymany w dokumentalnym stylu obraz opowiadał o świecie po zakończeniu wojny jądrowej. Poważne pytania stawiał także Sidney Lumet ...
0
Leksykon filmowy. Film katastroficzny cz. 1
Jedną z naczelnych zasad dobrych producentów filmowych jest dbanie, aby ich filmy dostarczały widzom silnych emocji. Widz bowiem czuje się usatysfakcjonowany wtedy, gdy przez dwie godziny trwania seansu nie pamięta o realnym świecie i daje się całkowicie wciągnąć w fabułę filmu. Do takiego stanu przyczynia się z całą pewnością film katastroficzny. Początki tego gatunku filmowego sięgają końca lat dwudziestych XX wieku. W 1929 roku reżyser Ewald Andre Dupont nakręcił film "Atlantic", będący ekranizacją dramatu Ernesta Raymonda o zatonięciu luksusowego brytyjskiego parowca "Titanic" w 1912 roku. Zrealizowany w dwóch wersjach językowych- angielskiej i niemieckiej- uznawany jest za ...
0
Leksykon filmowy. Film noir cz. 3
W filmach noir- jak wspomniałam- zło objawia się pod postacią pięknych, ale cynicznych i niebezpiecznych kobiet. Te femme fatale odgrywają ogromną rolę w fabułach "czarnych filmów". Do najsłynniejszych odtwórczyń ról kobiet fatalnych należały: Jane Greer- "Brzemię przeszłości", Rita Hayworth- "Gilda", Ava Garner- "Zabójcy" czy Lana Turner-"Listonosz zawsze dzwoni dwa razy". Grane przez nie bohaterki do perfekcji opanowały sztukę uwodzenia i wykorzystywania mężczyzn. Filmowe kobiety fatalne wyprzedzały swoją epokę o kilka dekad, ponieważ często kierowały się zasadami skrajnego feminizmu. Odmawiały grania ról żon i matek, a małżeństwo traktowały jako ograniczenie własnej wolności. Z premedytacją używały swej fizycznej ...
0
Leksykon filmowy. Film noir cz. 2
Pierwsze filmy noir przypominały "Sokoła maltańskiego"- były to detektywistyczne dreszczowce, bardzo często oparte na powieściach sensacyjnych Raymonda Chandlera, Jamesa M. Caina czy Dashiella Hametta. Centralną postacią w nich jest cyniczny samotnik, który spotyka na swojej drodze piękną femme fatale- kobietę fatalną. Przez ekran przewijała się galeria typów spod ciemnej gwiazdy: skorumpowani gliniarze, łajdacy, gangsterzy, oszuści, drobni kryminaliści i mordercy. Mimo negatywnego świata jaki kreował, czarny film posługiwał się też swoistą sprawiedliwością: kobieta fatalna sprowadzała śmierć na swoich kochanków, padała ofiarą własnej przewrotności i w finale albo ginęła, albo trafiała w ręce stróżów prawa. Początkowo bohaterowie filmów ...
0
Leksykon filmowy. Film noir cz. 1
Film noir jest podgatunkiem omówionego wcześniej przeze mnie filmu gangsterskiego. Filmy z tego gatunku cechowały obrazy ciemnych biur detektywów, ulice pełne śmieci, opuszczone i zakurzone magazyny, bohaterowie o podwójnej moralności. Nie jest to gatunek łatwy w odbiorze i nie należy też do moich ulubionych, ale postaram się przedstawić go jak najdokładniej. Określenie "film noir" ("czarny film") zostało utworzone przez francuskich krytyków w połowie lat czterdziestych XX wieku i nadane amerykańskim filmom o danej atmosferze. Były to historie kryminalno-detektywistyczne, koncentrujące się wokół tematu perwersyjnych namiętności, korupcji, zdrady, cynizmu i rozczarowania. Filmy tego gatunku dały reżyserom okazję do ...
0
Leksykon filmowy. Film gangsterski cz. 3
Pod koniec lat 50. XX wieku pojawiły się filmy o "starych, dobrych czasach", gdy gangsterzy załatwiali porachunki w ulicznych strzelaninach.Do takich właśnie filmów utrzymanych w tendencji lat trzydziestych należą: "Machine Gun Kelly"z 1958 roku z Charlesem Bronsonem, "Al Capone", czy "Bloody Mama". Największy sukces odniósł jednak film "Bonnie i Clyde" z 1967 roku- obraz pełen przemocy i zbrodni. Główni bohaterowie tego filmu- para zakochanych w sobie rabusiów- stali się postaciami mitycznymi. A słynne zdanie: "Rabujemy banki" przeszło już do kanonu kultowych filmowych kwestii. Film ten wywołał gwałtowne kontrowersje, gdyż nie tylko przesunął granice przemocy prezentowanej w kinie ...
0
więcej

Komentarze

Aby dodawać komentarze należy być zalogowanym.
Zaloguj się lub załóż nowe konto
O kinie...nieobiektywnie: cz. 4 - Katyń
4. Katyń – 2007 Gatunek: Wojenny, Dramat historyczny MOJA OCENA: 5/10 (ŚREDNI) To może teraz jakiś film, którego nie lubię ? Dla kontrastu. No np. „Katyń". Nie spodoba się to zapewne wielu osobom, ale przypominam, że to blog nieobiektywny. Zasadniczo nie lubię polskiego kina, z małymi wyjątkami. Większość tych naszych, uznawanych za wspaniałe dzieł jest takich jak Polacy. Tragicznych, smutnych, narzekających. Odwołujących się wciąż i wciąż do historii, oczywiście również tej najsmutniejszej, gdzie zawsze jesteśmy pokrzywdzeni, niczemu niewinni a tak się z nami ten los okrutnie obchodzi.Uogólniam, wiem, ale ja pisze o kinie, moim kinie, o tym czym ono ...
3
Czesław Niemen, John Lennon i wiara w ludzi
Od dawna przymierzałem się do napisania tego tekstu ale jakoś nic mi się nie składało. Wciąż brakowało jakiegoś spójnika aby połączyć to o czym chciałem napisać w jedną całość. Nasz świat w ostatnich latach boryka się z coraz to większą ilością problemów, które niestety sami jako ludzie sobie kreujemy. Doskonałym przykładem tej tezy jest sytuacja uchodźców, ktora tak bardzo rozgrzewa nastroje krajów i ich społeczeństw. A przecież ten jak i wiele innych problemów można by rozwiązać szybko i sprawnie jedyne czego potrzeba to dobra wola możnych tego świata. I o tych wlasnie ludziach dobrej woli ...
4
Loving Music 13
Ray Charles – „I've Got A Woman" (2000) LIVE! Utwory, które prezentuję w moich wpisach mogą się wydawać bardzo od siebie niekiedy odległe. Pochodzące z zupełnie różnych epok, stylów, gatunków. Wszystkie jednak są muzyką, którą kocham. Nie tylko to je łączy. Wykonywane są przez artystów przez duże „A", prawdziwych, potrafiących śpiewać, będących wirtuozami swoich instrumentów, komponujących ponadczasowe piosenki. Nie dajcie się zwieść dzisiejszej komputerowej papce, którą poją nas popularne media. Chcę też każdym z moich wpisów pokazać Wam jak różnorodna jest muzyka. No i teraz kolejny mistrz nad mistrzami. Geniusz Ray Charles (1930-2004). Oto wersja jego „I've ...
0
Sukces i porażka
 Czy Sukces nie jest porażką zarazem? Walczymy, zmagamy się z życiem w dążeniu do sukcesu. Gdy już go osiągniemy, to często okazuje się, że w istocie ponieśliśmy porażkę. Czy można tego uniknąć? Gdy sięgnąłem do kalendarza. by zerwać wczorajszą kartkę, pomyślałem o tym, aby sprawdzić, co jeszcze w nim znajdę kartkując aż do końca roku. Pierwsza z kartek, która mi się rzuciła na oczy, zawierała sentencję: "Nawet największy sukces w życiu publicznym nie wynagrodzi porażki w domu". Benjamin Diserelli. Przewróciłem kartkę na dzień następny, a tam kolejna mądrość życiowa: "Łatwiej dom zbudować niż go stworzyć". Lidia Jasińska. To mi wystarczyło ...
4
Nowy pomysł Putina dla Rosjan
1 czerwca w Rosji wchodzi nowe prawo: zakaz palenia w restauracjach i barach. To część ambitnego planu rządu Władimira Putina, który chce promować bardziej zdrowy tryb życia i ograniczyć populację palaczy do 25 proc. Putin dał sobie na to czas do 2020 r. Dziś Rosjanie to jeden z najbardziej nikotynowych narodów, pali aż 39 proc. społeczeństwa. Nowe przepisy zabraniają palenia także w hotelach, pociągach, a papierosy mają zniknąć z kiosków oraz z wystaw sklepowych. Rosja zabrała się za regulowanie rynku już rok temu, na początek zakazując palenia w budynkach instytucji rządowych, zakazano też reklamy ...
1
Klasa polityczna
Klasa polityczna pozoruje sprzeciw,a co zrobi władza – to przez sejm przeleci.Na końcu należy nacisnąć klawisze,wtedy propaganda będzie siedzieć ciszej. Nie musimy dzisiaj kibicować mediom.Niech się bez publiki ekscytują brednią.Niech sobie dziad gada, co chce do obrazu.Reakcji nie będzie. Złamał mi się pazur. Komentarzy nie chcę nawet na prawicy.Wolę nasłuchiwać głosów na ulicy.Tylko tam jest sprzeciw, a nie w polityce.Nie chcę kibicować obrzydliwej klice. Dość mam takich rządów i takich wybrańców,różnych wygibasów i z gwiazdami tańcówi wszelkich dyskusji i sejmowych sporówniech z kogoś innego robią damę dworu. To nie moja partia. ...
0
Dlaczego strach ma wielkie oczy?
Znacie to powiedzenie? Zastanawialiście się kiedyś skąd pochodzi? Okazuje się, że stoi za nim całkowicie naukowe wytłumaczenie. Bojąc się, naprawdę mamy otwarte oczy. Szeroko otwarte oczy, które towarzyszą ekspresji strachu, zwiększają pole widzenia i ułatwiają lokalizację zagrożenia zarówno osobie przerażonej, jak i jej obserwatorom - informuje "Psychological Science". Kiedy boimy się, otwieramy oczy szerzej i widzimy więcej. A w ten sposób możemy uniknąć zagrożenia. Mechanizm ułatwiający lokalizację zagrożenia dzięki obserwacji szeroko otwartych oczu nie jest skomplikowany. Jego istota polega ...
1
Historia filmu w pigułce cz. 21- ostatnia
Kino brytyjskie w latach dziewięćdziesiątych wyraźnie zdominowało kinematografię europejską. W Wielkiej Brytanii w tym okresie powstało najwięcej filmów ambitnych i dojrzałych artystycznie, chociaż Brytyjczycy na przekór nieustannie skarżyli się na zalew komercyjnych produkcji zza oceanu. Ta tendencja zmusiła brytyjskich twórców do podjęcia rywalizacji z Hollywood. Przykładem tej tendencji były liczne obrazy pokazujące lęki i nadzieje Brytyjczyków, niepewnych swojej przyszłości u zarania nowego tysiąclecia. Głównym przedstawicielem kina podejmującego temat współczesnych podziałów klasowych i problemów ekonomicznych był Kenneth Loach. Reżyser ten nakręcił kilka gorzkich dramatów takich jak "Wiatr w oczy" z 1993 roku. Największe sukcesy zarówno te komercyjne ...
2
Co sprawia, że taka szczęściara trafia do gabinetu psychoter
Dziewczęca trzydziestolatka, zamężna, kochana, z perspektywą awansu. Co sprawia, że taka szczęściara trafia do gabinetu psychoterapii? Miłka zawsze była grzeczną dziewczynką. Dobrze się uczyła, zachowywała stosownie do sytuacji, starała się spełniać oczekiwania rodziców i dziadków, zasługując na pochwały i podziw otoczenia. I chociaż zdarzało się, że miewała inne zdanie i chciała zrobić coś po swojemu, nigdy się na to nie odważyła. Podobnie odnosiła się do męża, choć często ją ranił. Przy wszystkich swych zaletach okazał się dominujący w relacji, co przejawiało się w organizowaniu wspólnego życia zgodnie z jego wyobrażeniami, bez pytania o zdanie żony.Wtrącał się też w jej ...
0
Powrót na miejsce zbr*dni?
PO-wcy obecnie cierpią na ból zębów, więc miny mają, jakie mają. Kary za próbę puczu, jakie mogą ich dosięgnąć, straszą.Bo wykluczenie np. z komisji weryfikacyjnej, która wisi nad nimi jak miecz „Damoklesa" pozbawi ich przeglądu, wpływu na toczące się sprawy, ich sprawy. A przecież wiadomo, że z ich punktu widzenia, to weryfikacja wieje grozą. Próba puczu, wiąże się ściśle z mogącą nastąpić odpowiedzialnością za przekręty, jakich się dopuszczali. Obecna chęć powrotu rudego do polityki, poprzez pucz, ma taki sam cel, obrony przed odpowiedzialnością. A zebrało się tego, że dla stu by starczyło. Widmo politycznej szubienicy, mrozi krew w żyłach. A ...
0
Opowieści z Caldarii cz.12
Nasi ludzie widząc to niezwykłe zjawisko, zawrócili swoje konie i w zupełnym nieładzie, zaczęli uciekać jak najdalej od jeziora i tych stworów. Szarpnęłam cuglami i zmusiłam konia do zawrócenia. Uderzyłam go mocno piętami. Ruszył cwałem. Tuż obok mnie, po lewej stronie, gnał Draco. Widziałam przerażenie w jego oczach. Nagle jakieś silne uderzenie w bok konia, niemal wyrzuciło mnie z siodła. Spojrzałam w prawo i ujrzałam jedną z tych dziwnych istot, z łatwością dotrzymującą kroku ogierowi. Widząc, że wyciąga ku mnie dziwnie zniekształconą łapę, zakończoną długimi pazurami, sięgnęłam po miecz. Płynnym zamachem, odrąbałam kończynę potwora, tuż za łokciem, co spowodowało, ...
0
Opowieści z Caldarii cz.6
- Zdajesz sobie jednak sprawę, że jedno zwykłe słowo „Przepraszam" nie zagoi wszystkich ran, które mi zadałeś. – odezwałam się po dłuższej chwili milczenia. – Niektóre z nich były zbyt bolesne. I nie mówię tylko o poranionych plecach.Nie odzywał się przez kilka minut. Wreszcie spojrzał na mnie z ukosa i powoli odrzekł:Wiem, że mi nie wybaczysz tak od razu. Wiem też, że twoi ludzie mnie nie pokochają tak, jak kochają ciebie. Tak samo będzie z moimi. Ale warto choć częściowo załagodzić dawne spory. Zapomnieć- Zapomnisz o tym co mi zrobiłeś? Tak chcesz mnie prosić o wybaczenie? ...
0