+ Załóż konto
Strona główna > Rozrywka > Film światowy. Historia filmu francuskiego cz. 3
Verdis
#Verdis
2016-08-13

Good job

3

Film światowy. Historia filmu francuskiego cz. 3

Po wojnie zaczęły także powstawać pierwsze filmy utrzymane w nurcie egzystencjalizmu. Scenariusz do filmu Jeana Delannoya "Kości rzucone" z 1947 roku napisał jeden z przedstawicieli tej filozofii- Jean Paul Sartre. Filmy z tego nurtu podkreślały obcość i wrogość ludzi względem siebie. Głośnymi filmami utrzymanymi w tym nurcie były: "Cena strachu" z 1952 roku oraz "Mała, urocza plaża" z 1949 roku.

Oprócz egzystencjalizmu w powojennym kinie francuskim rozwijała się komedia. Jednym z twórców tego gatunku był Rene Clair, który nakręcił okrzyknięty arcydziełem obraz "Milczenie jest złotem" z 1947 roku. Innymi znanymi filmami tego reżysera są: "Urok szatana" i "Piękności nocy".

Pod koniec lat pięćdziesiątych XX wieku pojawiła się w kinie francuskim Nowa Fala. Nurt ten został zainicjowany przez młodych reżyserów i krytyków filmowych. Jednym z głównych przedstawicieli tego nurtu był Alain Resnais, który nakręcił m.in: "Noc i mgła"- wstrząsający obraz o Oświęcimiu. W 1959 roku wyreżyserował on film: "Hiroszima, moja miłość", w którym zestawił tragedię 250 tysięcy ofiar w Hiroszimie z tragedią jednej francuskiej dziewczyny zakochanej w niemieckim żołnierzu. Resnais stworzył nową technikę narracji, która próbowała odtworzyć proces ludzkiego myślenia.

Na początku lat 60. pojawił się w kinie francuskim także inny nurt cinema verite, czyli kino prawdy. Przykładem tego nurtu może być "Kronika jednego lata" z 1961 roku. Film ten "badał rzeczywistość bez naruszania jej czymkolwiek", co przejawiało się w formie zwierzeń autentycznych ludzi, mówiących o swoich trudnościach i problemach.

W latach siedemdziesiątych nastąpił kryzys w kinie francuskim. Dwa ciekawe filmy nakręcił jednak wtedy mieszkający we Francji Polak Roman Polański. Były to: "Lokator" oraz "Tess". we Francji lat 70. ciekawym zjawiskiem było kino turpistyczne, przepełnione kultem brzydoty i nienawiścią do burżuazji. W tym nurcie powstał nagrodzony Oscarem w 1973 roku film "Dyskretny urok burżuazji".

W latach 80. XX wieku w kinie francuskim wygasło zainteresowanie filmem zaangażowanym społecznie, powraca natomiast moda na psychologiczną intymność. Nowym doświadczeniem dla kina była "Walka o ogień", gdzie pojawił się osobny, niezrozumiały dla widza język, a także pozbawiony dialogów, wzruszający pięknem i poetyką "Niedźwiadek".

Nowym zjawiskiem w kinie francuskim ostatnich dwudziestu lat stała się twórczość Jean-Pierre'a Jeuneta, autora filmu "Amelia" z 2001 roku, pełnej surrealistycznego humoru komedii, o której napisano, że " każde ujęcie w tym pełnym życia, wzruszającym filmie niesie ze sobą szaleństwo wyobraźni i poezji".

Uważam, że kino francuskie wpisuje się w historię kina światowego bogactwem gatunków, środków wyrazu i wszechstronnością tematyki.

Adres URL:

Leksykon filmowy. Film noir cz. 1
Film noir jest podgatunkiem omówionego wcześniej przeze mnie filmu gangsterskiego. Filmy z tego gatunku cechowały obrazy ciemnych biur detektywów, ulice pełne śmieci, opuszczone i zakurzone magazyny, bohaterowie o podwójnej moralności. Nie jest to gatunek łatwy w odbiorze i nie należy też do moich ulubionych, ale postaram się przedstawić go jak najdokładniej. Określenie "film noir" ("czarny film") zostało utworzone przez francuskich krytyków w połowie lat czterdziestych XX wieku i nadane amerykańskim filmom o danej atmosferze. Były to historie kryminalno-detektywistyczne, koncentrujące się wokół tematu perwersyjnych namiętności, korupcji, zdrady, cynizmu i rozczarowania. Filmy tego gatunku dały reżyserom okazję do ...
0
Leksykon filmowy. Film gangsterski cz. 3
Pod koniec lat 50. XX wieku pojawiły się filmy o "starych, dobrych czasach", gdy gangsterzy załatwiali porachunki w ulicznych strzelaninach.Do takich właśnie filmów utrzymanych w tendencji lat trzydziestych należą: "Machine Gun Kelly"z 1958 roku z Charlesem Bronsonem, "Al Capone", czy "Bloody Mama". Największy sukces odniósł jednak film "Bonnie i Clyde" z 1967 roku- obraz pełen przemocy i zbrodni. Główni bohaterowie tego filmu- para zakochanych w sobie rabusiów- stali się postaciami mitycznymi. A słynne zdanie: "Rabujemy banki" przeszło już do kanonu kultowych filmowych kwestii. Film ten wywołał gwałtowne kontrowersje, gdyż nie tylko przesunął granice przemocy prezentowanej w kinie ...
0
Leksykon filmowy. Film gangsterski cz. 2
Sukces kasowy filmów gangsterskich przyczynił się do ogromnego wzrostu popularności tego gatunku. Ukazywanie gangsterów jako ludzi odważnych i przestrzegających własnego kodeksu honorowego wywołało jednak w Stanach Zjednoczonych protesty ludzi, którzy nie godzili się na usprawiedliwianie przestępczości. W walce przeciwko filmowym gangsterom zaangażowały się władze, które drażniło, że ludzie pokroju Ala Capone byli podziwianymi- choć tylko w kinie- bohaterami, a krzywdy społeczne zaczęły być wskazywane jako najważniejsza przyczyna szerzenia się zła. Prowadzona przez przeciwników filmów gangsterskich m.in.: przez wpływową organizację Legion Przyzwoitości zaczęła przynosić efekty. Wejście w życie przepisów kodeksu Williama H. Haysa, rygorystycznie przestrzeganego od 1934 ...
0
Leksykon filmowy. Film gangsterski cz. 1
Film gangsterski jest gatunkiem typowo amerykańskim. Jest to odmiana dramatu sensacyjno-kryminalnego, którego głównym bohaterem jest gangster, grupa przestępcza lub organizacja mafijna, a głównym tematem- profesjonalnie zorganizowana zbrodnia i działalność przestępcza. Za pierwszy obraz tego typu w historii kina uchodzi film krótkometrażowy "Muszkieterowie z Pig Alley" z 1912 roku. Lillian Gish zagrała w nim dziewczynę ścigającą oszustów, którzy ukradli jej pieniądze. Jednak ten film podobnie jak i "Gangster i dziewczyna" z 1914 roku traktował zbrodnię raczej jako wynikłą z biedy patologię klasy robotniczej niż jako podniecającą profesję. Prawdziwym prekursorem gatunku był film "Ludzie podziemi" z 1922 ...
0
Leksykon filmowy. Western cz. 3
Nie wszyscy reżyserzy godzili się z demitologizacją Dzikiego Zachodu. Anthony Mann kręcił klasyczne historie z Dzikiego Zachodu, zachwycające rozmachem. Rozgrywały się one na bezkresnych preriach, w bujnych lasach, a czasem na ośnieżonych stokach gór. W większości jego filmów wystąpił James Stewart. Zagrał on główne role w takich produkcjach jak: "Winchester 73", "Zakręt rzeki", "Goła ostroga" czy "Mściciel z Laramie". Inny wielkim twórcą westernów był Budd Boetticher- reżyser filmów z Randolphem Scottem w roli bohatera obsesyjnie poszukującego zemsty. Duet ten stworzył takie filmy jak: "Siedmiu ludzi do zabicia", "Rancho Tall T", "Człowiek z kamienną twarzą" czy Comanche ...
0
Leksykon filmowy. Western cz. 2
Wprowadzenie dźwięku w kinie postawiło pod znakiem zapytania przyszłość westernu. Rejestrowanie dialogów i efektów dźwiękowych w naturalnych plenerach było przy ówczesnym poziomie technicznym bardzo skomplikowane. Na dodatek ujawniły się aktorskie braki wśród gwiazd. Mimo tych kłopotów publiczność pierwszych westernów dźwiękowych m. in.: "In Old Arizona" i "The Virginian" przyszła do kin, aby usłyszeć prawdziwy gwizd lokomotywy, skrzypienie podłogi w saloonie i dialogi prowadzone przez kowbojów w języku prawdziwego Dzikiego Zachodu. W roku 1931 na ekrany kin wszedł nagrodzony 2 Oscarami- za najlepszy film i scenariusz adaptowany- film "Cimmaron". Był on wyjątkiem w zalewie niskobudżetowych filmów klasy ...
0
więcej

Komentarze

gladys59
Uwielbiam "Cenę strachu"! Szkoda, że nie pokazuje tego filmu żadna telewizja...
#gladys59 - Zgłoś nadużycie 0 0
Aby dodawać komentarze należy być zalogowanym.
Zaloguj się lub załóż nowe konto
Niechciana kultura - cz.2
Witam  Wszystkie wymienione uprzednio braki zaplecza technicznego i naukowego, a także głęboki  światowy kryzys lat 30 - tych, który nie oszczędził również Polski  sprawiły, że polskiego przemysłu motoryzacyjnego do połowy lat trzydziestych właściwie nie było. Kroplą w morzu potrzeb była skromna produkcja nielicznych montowni, wojskowych warsztatów i galimatias marek i typów pojazdów z nieskoordynowanego importu. To tylko pogłębiało problemy związane z wykorzystaniem takiego chaotycznego taboru do celów obronnych w razie mobilizacji. Pamiętajmy, ze były to czasy, w których każdy pojazd mechaniczny, czy to samochód czy motocykl, był uwzględniony w wojskowych planach i w każdej mógł być zarekwirowany.  Nie trudno ...
0
Czy na wszystko musimy się zgadzać?
Na wszystko się musimy zgadzać,choć w Europie źle się dzieje,a sprzeciw Unii nie przeszkadza.Utrzymać wpływy ma nadzieję. Nikt o nic nawet nie zapyta.Nad niczym się nie zastanawia.Świat sobie nami gębę wytarłi jeszcze bardziej się zabawia. Dla nich tu nic nie ma znaczenia.Co każą – wykonać musimy,a kiedy system chcemy zmieniać,to ostrzegają: – Przydusimy! Przyślą nam saharyjskie ludyz którymi słowa nie zamienisz.Rząd ustanowią z Ruskiej Budy.Zamilkniesz. Dotację docenisz. Za ciebie planują migracje.Kto ma wyjechać – kto osiądzie.Będziesz szanować demokrację,bo ci przypomną o tym w sądzie. Zapomnisz musisz swe zwyczaje.Czym ...
0
Historia filmu w pigułce cz. 21- ostatnia
Kino brytyjskie w latach dziewięćdziesiątych wyraźnie zdominowało kinematografię europejską. W Wielkiej Brytanii w tym okresie powstało najwięcej filmów ambitnych i dojrzałych artystycznie, chociaż Brytyjczycy na przekór nieustannie skarżyli się na zalew komercyjnych produkcji zza oceanu. Ta tendencja zmusiła brytyjskich twórców do podjęcia rywalizacji z Hollywood. Przykładem tej tendencji były liczne obrazy pokazujące lęki i nadzieje Brytyjczyków, niepewnych swojej przyszłości u zarania nowego tysiąclecia. Głównym przedstawicielem kina podejmującego temat współczesnych podziałów klasowych i problemów ekonomicznych był Kenneth Loach. Reżyser ten nakręcił kilka gorzkich dramatów takich jak "Wiatr w oczy" z 1993 roku. Największe sukcesy zarówno te komercyjne ...
2
Jak  nie  wiadomo  o  co  chodzi
2014.10.17„Pod prąd". Może się mylę, lecz widzę to tak (inaczej) !Jak nie wiadomo o co chodzi to znaczy, że chodzi o pieniądze.Już wiem o co chodzi w całej tej akcji złapania szpiegów. Właśnie usłyszałem jak szef sejmowej komisji do spraw służb specjalnych powiedział, że: „od rozpoczęcia konfliktu Rosja Ukraina, aktywność Rosjan na naszym terenie wzrosła kilkukrotnie. Żeby z tym skutecznie walczyć (oczywiście potrzebna jest dobra atmosfera, ale nie tylko). Do tego potrzebne są pieniądze i Pan minister Siemoniak doskonale to rozumie".Prawie wszyscy z prezydentem RP na czele trąbią o zwiększeniu środków finansowych na wojsko. Tłumacząc ...
0
„Zgoda na szczęście” Anna Ficner-Ogonowska
Trzeci tom autorstwa pani Ani. O poprzednich częściach już pisałam. Trzecia część również napisana jest w takim samym klimacie i tak samo dobra. Hania jest szczęśliwa w związku z Mikołajem. Ich sielanka trwa. Każdy dzień zaczynają razem i kończą razem. Hania nie wyobraża już sobie życia bez Mikołaja. Dominika została matką małego Tomaszka i teraz przyszło jej zmierzyć się z urokami macierzyństwa. Początkowo czuje się zagubiona, zmęczona, a pomoc Hani wydaje się potrzebna. Dominika chce robić wszystko sama przy Tomaszku. Praktycznie nie wypuszcza go z rąk przez cały dzień. Boi się, że jeżeli odejdzie na chwilę to Tomaszek pomyśli, że ...
0
Paryż Północy.  70 rocznica zakończenia Powstania Warszawski
2014.10.03; (2014.08.01); (2013.08.03)„Pod prąd". Może się mylę, lecz widzę to tak (inaczej) !Paryż Północy. 70-tą rocznica zakończenia Powstania Warszawskiego.Rocznica zakończenia 63-ech dni walk powstańczych przypada na 3 października.Z tej okazji po raz kolejny przypomnę inne spojrzenie na tą sprawę, mianowicie:Oddając poległym powstańcom (około 20 tys. ludzi) i zamordowanym bezbronnym mieszkańcom miasta (około 180 tyś. ludzi) należny hołd i cześć.W czasie walk w Warszawie zginęło 18 tys. powstańców, a 25 tys. zostało rannych. Poległo również około 3,5 tys. żołnierzy z Dywizji Kościuszkowskiej. Straty wśród ludności były ogromne i wynosiły 180 tys. zabitych. Pozostałych przy ...
0
[Recenzja]Shadow of Mordor
'...Jeden, by wszystkimi rządzić, Jeden, by wszystkie odnaleźć, Jeden, by wszystkie zgromadzić i w ciemności związać. W Krainie Mordor, gdzie zaległy cienie.' Władca Pierścieni Drużyna Pierścienia ISBN 83-7319-172-0 Cytat oczywiście znany każdemu fanowi fantastyki, jak i praktycznie każdej osobie na świcie. Czy to za sprawą trylogii książkowej, filmowej, a nawet gry. Cytat o jedynym pierścieniu przeszedł do naszej popkultury i opowieść Tolkiena przeżyła ponownie renesans za pomocą filmu Peter'a Jaksona. Na jej niej i innych książkach spod skrzydeł pana Tolkiena wychowało się wiele pokoleń i już kiedy wydawało nam się, że wiemy praktycznie wszystko i niewiele można dodać do tego świata ...
1
Polska piłka dla ,, maluczkich "
Bacznie śledząc Polską scenę piłkarską dochodzę coraz częściej do wnioski że pierwsze skrzypce zaczynają odgrywać w niej albo dopiero zaczną odgrywać ,, maluczcy " Wystarczy spojrzeć na naszą ekstraklasę. To co wyprawiają dwa teoretycznie najmocniejsze klubu Legia Warszawa i Lech Poznań woła o pomstę do nieba. Kibice obydwu klubów co rusz muszą się wstydzić za swoich piłkarzy. Ci grają bez zaangażowania z wydumanym ego , jakby myśleli że ich rywale się będą prosić o najniższy wymiar kary. Nie pojmę nigdy jak to jest możliwe że zawodnik, któremu stwarza się optymalne warunki do pracy nie gryzie przysłowiowo trawy podczas meczu. ...
0
Rozstanie z przyjacielem po polsku
Witam Śmiało można powiedzieć, że Polacy lubią zwierzęta. Taki wniosek można wyprowadzić obserwując jak oprowadzają swoich pupilków na spacerze, jak ubierają ich w chłodne dni, aby się broń Boże nie poprzeziębiali i jak stoją cierpliwie w kolejkach po przysmaki w zoologicznych sklepach. Tak samo zresztą opiekują się kotami budując im piękne domki, a jeśli chodzi o dokarmianie ptactwa, starym chlebem, ba, nawet całymi bochenkami, to już aż trudno opisać . Nic dziwnego w tym, że mewy, rybitwy, kaczki nawet, zadomowiły się w miastach aż miło. O gołębiach, wronach, gawronach, kawkach nie warto nawet wspominać , gdyby nie to, że ...
1
Pijani  mordercy,  czyli  jak  zminimalizować  karę
2014.02.05„Pod prąd". Może się mylę, lecz widzę to tak (inaczej) !Pijani mordercy, czyli jak zminimalizować karę.Właściwie, pijani mordercy (kierowcy) to taka polska świecka tradycja. Skoro nie ma kary, nie ma końca miary. Jak dotąd, ani separatyści intelektualni, pomazańcy narodu polskiego, {[(„politycy")]}, ani media a ściślej mówiąc tak zwani {[(„dziennikarze")]}, czytelnicy prontera, posiadający w uchu urządzenie zastępujące im mózg i tym podobne indywidua, banda bezmyślnych niedouków, ignorantów i dyletantów w tym tak zwani pismacy (grafomani) jak również wszelkiej maści specjaliści medialni będący na usługach wyżej przytoczonej bandy dla których jakiekolwiek myślenie jest problemem a uprawianie fałszywej propagandy ...
0
Asertywność w praktyce czyli przemoc
Obecne spory i konflikty, nie tylko polskie, są następstwem usunięcia modułu kontrkulturowej tolerancji i zastąpienia go ponowoczesną asertywnością. Tę zamianę przeprowadzili liderzy rewolucji kontrkulturowej. Dlaczego? Aby nie dopuścić barbarzyńskich następców do kolejnej rewolucji w imię tych samych wartości. Wyrzekli się swoich wartości, aby je ochronić przed ewolucją, modyfikacją, zatrzymać czas i zmumifikować dawną spontaniczną radość tworzenia w muzeum historii, w książkach i wspomnieniach, w sztuce, architekturze. Asertywność wymyślili jako usprawiedliwienie dla potrzeby agresji, jaką w sobie zaczęli odczuwać, gdy ideał tolerancji zaczął być używany przeciwko żądaniom tolerancji. Każdy więc ma prawo do wypowiadania wszystkiego, bez jakichkolwiek konsekwencji. Każdy pogląd jest prawdziwy. Aby ...
0
Kamienista droga do wiarygodności...
Polityczne biadolenie tych, co na własne niejako życzenie utracili wszelkie prawa do wytykania błędów innym, jest żałosne.U nas, jak nam życie pokazuje, nie ma opozycji kreatywnej, któraumiałaby, ale i chciała uczestniczyć w procesie tak tworzenia pozytywnego dla obywateli prawa, jak i rozwoju kraju – dla wspólnego dobra. Jest tylko ciągłe, permanentne dążenie do osłabienia Polskiej pozycji w Europie, i na świecie. Prywata, prywata i kręcenie „lodów", to podstawowe kierunki dążenia naszej opozycji, dla której naród jest tylko środkiem osiągania tych celów. A te cele są tym łatwiejsze, im słabsze jest państwo, no i obcy kapitał chętnie popiera takie ...
0