+ Załóż konto
Strona główna > Rozrywka > Film światowy. Historia filmu francuskiego cz. 2
Verdis
#Verdis
2016-07-30

Good job

3

Film światowy. Historia filmu francuskiego cz. 2

Pomimo obaw uznanych twórców zaczęły powstawać pierwsze filmy dźwiękowe. Początkowo były nieudane, ale już wkrótce okazało się,że Francja także w tej dziedzinie potrafi dać światu arcydzieła.
W 1930 roku pojawił się pierwszy dźwiękowy film "Pod dachami Paryża" z niewielką ilością dialogów. W filmie tym świadomie zastosowano brak synchroniczności między obrazem a dźwiękiem.

W połowie lat trzydziestych francuscy twórcy kina zaczęli zrywać z dominacją dialogu i wykorzystywać niektóre osiągnięcia kina niemego jak np. operowanie nastrojem. Wyróżniały się w tym czasie dwa nurty. Pierwszy był przepełniony wiarą w człowieka i lepszy świat. Przedstawicielem tego nurtu był Jean Renoir. Nakręcił on słynny film "Towarzysze broni", przedstawiający życie w obozie jenieckim w czasie I wojny światowej.

Drugim nurtem był tak zwany czarny romantyzm, przedstawiający ludzi osamotnionych, ogarniętych przeczuciem nadchodzącej katastrofy. Kierunek ten nazywany był także realizmem poetyckim a postacie bohaterów w tych obrazach grywał m.in: wybitny francuski aktor Jean Gabin. Głównymi przedstawicielami tego kierunku byli scenarzysta i poeta Jacques Prevert oraz reżyserzy Julien Duvivier, autor m.in: "Jej pierwszy bal" i Marcel Carne twórca filmu: "Ludzie za mgłą".

W czasie II wojny światowej powstawały filmy, w których nie było mowy o wojnie. W tym okresie powstały takie filmy jak: "My, urwisy"- obecnie należący do klasyki filmu dziecięcego, oraz "Wieczorni goście" czy "Kruk". Największą popularnością jednak cieszyły się komedie i filmy nawiązujące do starych legend.

Po roku 1945 pojawiło się w kinie francuskim kilka znaczących filmów, które stanowiły rozrachunek z czasem wojny. W 1946 roku powstał surowy w swoim realizmie film "Bitwa o szyny", w którym zamiast nazwisk aktorów umieszczono napis: "Partyzanci i kolejarze". Film ten mógł stać się początkiem nurtu zbliżonego do włoskiego neorealizmu, ale niestety wkrótce w kinie francuskim zaczął przeważać estetyzm, wpływy literatury i egzystencjalizm.

Louis Daquin nakręcił głośny film "Pierwszy po Bogu" z 1950 roku, opowiadający o kapitanie statku przewożącego bydło, w którym podróżowało, szukając schronienia 150 Żydów. Film ten był wnikliwą analizą reakcji człowieka na faszyzm. W 1952 roku na ekrany kin wszedł film "Zakazane zabawy" Rene Clementa, ukazujący we wstrząsający sposób zderzenie dziecinnego świata z brutalną i okrutną rzeczywistością wojny.

Adres URL:

Leksykon filmowy. Film katastroficzny cz. 2
W latach sześćdziesiątych XX wieku liczba filmów katastroficznych nie przekroczyła 20 tytułów. Wśród nich znalazł się: "The Last Voyage"- opowieść o morskiej podróży liniowcem zakłóconej przez wybuch kotła parowego. W 1969 roku powstał film "Wulkan"- opowiadający autentyczną historię potężnego wybuchu wulkanu Kratakau w 1883 roku. Siłę wybuchu specjaliści określili jako zbliżoną do siły eksplozji bomby atomowej. Ciągle także powracał motyw zagłady nuklearnej. Najlepszym filmem tej dekady opowiadającym o zagładzie atomowej był brytyjski "War Game" z 1965 roku. Ten utrzymany w dokumentalnym stylu obraz opowiadał o świecie po zakończeniu wojny jądrowej. Poważne pytania stawiał także Sidney Lumet ...
0
Leksykon filmowy. Film katastroficzny cz. 1
Jedną z naczelnych zasad dobrych producentów filmowych jest dbanie, aby ich filmy dostarczały widzom silnych emocji. Widz bowiem czuje się usatysfakcjonowany wtedy, gdy przez dwie godziny trwania seansu nie pamięta o realnym świecie i daje się całkowicie wciągnąć w fabułę filmu. Do takiego stanu przyczynia się z całą pewnością film katastroficzny. Początki tego gatunku filmowego sięgają końca lat dwudziestych XX wieku. W 1929 roku reżyser Ewald Andre Dupont nakręcił film "Atlantic", będący ekranizacją dramatu Ernesta Raymonda o zatonięciu luksusowego brytyjskiego parowca "Titanic" w 1912 roku. Zrealizowany w dwóch wersjach językowych- angielskiej i niemieckiej- uznawany jest za ...
0
Leksykon filmowy. Film noir cz. 3
W filmach noir- jak wspomniałam- zło objawia się pod postacią pięknych, ale cynicznych i niebezpiecznych kobiet. Te femme fatale odgrywają ogromną rolę w fabułach "czarnych filmów". Do najsłynniejszych odtwórczyń ról kobiet fatalnych należały: Jane Greer- "Brzemię przeszłości", Rita Hayworth- "Gilda", Ava Garner- "Zabójcy" czy Lana Turner-"Listonosz zawsze dzwoni dwa razy". Grane przez nie bohaterki do perfekcji opanowały sztukę uwodzenia i wykorzystywania mężczyzn. Filmowe kobiety fatalne wyprzedzały swoją epokę o kilka dekad, ponieważ często kierowały się zasadami skrajnego feminizmu. Odmawiały grania ról żon i matek, a małżeństwo traktowały jako ograniczenie własnej wolności. Z premedytacją używały swej fizycznej ...
0
Leksykon filmowy. Film noir cz. 2
Pierwsze filmy noir przypominały "Sokoła maltańskiego"- były to detektywistyczne dreszczowce, bardzo często oparte na powieściach sensacyjnych Raymonda Chandlera, Jamesa M. Caina czy Dashiella Hametta. Centralną postacią w nich jest cyniczny samotnik, który spotyka na swojej drodze piękną femme fatale- kobietę fatalną. Przez ekran przewijała się galeria typów spod ciemnej gwiazdy: skorumpowani gliniarze, łajdacy, gangsterzy, oszuści, drobni kryminaliści i mordercy. Mimo negatywnego świata jaki kreował, czarny film posługiwał się też swoistą sprawiedliwością: kobieta fatalna sprowadzała śmierć na swoich kochanków, padała ofiarą własnej przewrotności i w finale albo ginęła, albo trafiała w ręce stróżów prawa. Początkowo bohaterowie filmów ...
0
Leksykon filmowy. Film noir cz. 1
Film noir jest podgatunkiem omówionego wcześniej przeze mnie filmu gangsterskiego. Filmy z tego gatunku cechowały obrazy ciemnych biur detektywów, ulice pełne śmieci, opuszczone i zakurzone magazyny, bohaterowie o podwójnej moralności. Nie jest to gatunek łatwy w odbiorze i nie należy też do moich ulubionych, ale postaram się przedstawić go jak najdokładniej. Określenie "film noir" ("czarny film") zostało utworzone przez francuskich krytyków w połowie lat czterdziestych XX wieku i nadane amerykańskim filmom o danej atmosferze. Były to historie kryminalno-detektywistyczne, koncentrujące się wokół tematu perwersyjnych namiętności, korupcji, zdrady, cynizmu i rozczarowania. Filmy tego gatunku dały reżyserom okazję do ...
0
Leksykon filmowy. Film gangsterski cz. 3
Pod koniec lat 50. XX wieku pojawiły się filmy o "starych, dobrych czasach", gdy gangsterzy załatwiali porachunki w ulicznych strzelaninach.Do takich właśnie filmów utrzymanych w tendencji lat trzydziestych należą: "Machine Gun Kelly"z 1958 roku z Charlesem Bronsonem, "Al Capone", czy "Bloody Mama". Największy sukces odniósł jednak film "Bonnie i Clyde" z 1967 roku- obraz pełen przemocy i zbrodni. Główni bohaterowie tego filmu- para zakochanych w sobie rabusiów- stali się postaciami mitycznymi. A słynne zdanie: "Rabujemy banki" przeszło już do kanonu kultowych filmowych kwestii. Film ten wywołał gwałtowne kontrowersje, gdyż nie tylko przesunął granice przemocy prezentowanej w kinie ...
0
więcej

Komentarze

Aby dodawać komentarze należy być zalogowanym.
Zaloguj się lub załóż nowe konto
Kobiety w ciąży i z dzieckiem na ręku
Kobiety w ciąży i z dzieckiem na ręku są obsługiwane poza kolejnością – wywieszka w sklepie za starych czasów Na stanowisko numer 8 podjeżdża autobus. Prawie pusty. Oczekuje na niego niewielka grupa pasażerów: kilku emerytek i emerytów oraz pani z wózkiem (w którym jest dwuletnie dziecko), plecakiem, torebką przewieszona przez ramię i „reklamówką". Autobus staje, naród rusza energicznie do drzwi. Kierowca wychodzi, by schować torby podróżnych do bagażnika. Pani wysadza maleństwo z wózka, składa wózek. Zdejmuje plecak. Wszystko robi powoli, bo równocześnie obserwuje córeczkę. W oczach widzę niepokój. Musi schować swoje bagaże, przez sekundę, dwie, trzy dziecko będzie poza zasięgiem ...
0
Odrzućmy cynizm i kochajmy się.
Patrząc szerzej na życie, to mam wrażenie, że człowiek traci piękno istoty kierującej się rozumem i sercem. Miejsce logiki zajmuje cynizm w towarzystwie pychy. Skąd taki wniosek? Ze zwykłej obserwacji. Przecież naiwnością by było sądzić, że ludzie nie zdają sobie sprawy ze swojej marności. Otaczając się dużą ilością drogich rzeczy (najczęściej zbędnych) nie stajemy się, ani mądrzejsi, ani młodsi, czy też zdrowsi? Po co nam zatem ten blirt?Niewątpliwie, do pobudzenia niskich uczuć, swojej rzekomej ważności.Coś takiego jak partnerstwo, mimo różnic majątkowych, nie znajduje zrozumienia.A przecież to los kręci karuzelą życia, i sprawia, że co rusz ...
2
Kocham, jak to trudno powiedzieć...
   Z okazji Walentynek rozlała się fala konkursów mających na celu wyłonienie najlepszego opowiadania na temat swojej randki, okoliczności w jakich doszło do wyznania miłości, wiersza o tej treści, najbardziej oryginalnej „Walentynki" dla swojego partnera . Nagrody bywają różne. Można wygrać bon na zakupy, opłaconą kolację w restauracji, pobyt w hotelu, oczywiście na dwoje, czy też otrzymać tylko prozaiczne nagrody rzeczowe. W jednej z katolickich gazet napotkałem zachętę tej treści: "Kocham. Jak to trudno powiedzieć!" Nasza walentynkowa zabawa jest jeszcze jedną okazją, by postawić krok na drodze do oczyszczenia, umocnienia czy ożywienia miłości. Kochający się ludzie mają dobrą wolę, ale ...
6
Kto najwięcej się stresuje?
akie grupy zawodowe żyją w największym stresie? Czy to prawda, że najbardziej narażeni są na niego managerzy, dyrektorzy, czy prezesi? Okazuje się, że nie trzeba być managerem żeby najbardziej się stresować… Najbardziej stresują się ci, którzy znajdują się gdzieś pośrodku drabiny społecznej. Przynajmniej tak sugerują badania na makakach, opublikowane ostatnio w piśmie "General and Comparative Endocrinology". Katie Edwards z Uniwersytetu Liverpoolu spędziła niemal 600 godzin obserwując samice magota, małpy z rodziny makakowatych. Analizowane ...
0
Gry fabularne. Gry RPG
Czas pomału wrócić do tematów w których czuje się dobrze, czyli tematów gier i około-growych. Wiele osób nawet wśród utytułowanych twórców ze światka gier zapomina o różnicach w cRPG i RPG. Z czasem tak naprawdę zjedzono to c mówiąc, że jest to mało istotne, jednak nie do końca jest to prawda. Cała istotna różnica polega na rozgrywce w jednej siedzimy przed komputerem, bądź konsolą i obcujemy z interaktywnym programem, druga to zabawa wyobraźni, dziejąca się w naszej głowie, podczas tej rozgrywki użyjemy tylko kartek, ołówków i specjalnych kart. Właśnie na tym chciałbym się skupić i opowiedzieć trochę o klasycznych ...
0
Piyńcet na jednygo plus trzi
Wzionem to piyńcet na drugiygo dziecioka. Pojechalim zaroz brykóm na orlyn, zatankowołech do pełnygo. Staro godo, że pojadymy do galerii, to siy cóś dzieciokóm kupi. Łobydwóm. Jak to pedziała, to tyn młodszy godo: - Odpierdólta siy od moi kasy! Jo żech to piyńcet dostoł! Łod Kaczyńskiygo! No, to żech łotwor prawe drzwi i wypierdolyłech go zaro do rowu. - Nie bydziesz mi, znajduchu, robiył pisu w moi audicy! Skónd miołem wiedzieć, że siy zaroz najduch połómie?! ...
0
Zapowiedź "Czerwień Obłędu"
Cześć wszystkim!! Już 3 września premiera książki "Czerwień Obłędu". Thriller, który musicie przeczytać! ...
0
Rozum rozsądek wymieniać jego brak tu cdn
Powoli przestaję się zastanawiać ile jeszcze złego musi się wydarzyć żeby rządzący światem opamiętali się zaczęli naprawę tego co zostało zepsute. Zamach goni zamach, strzelanina strzelaninę. Mądre głowy zastanawiają się jak to możliwe że młodzi nie najgorzej sytuowani zaczynają walić do ludzi jak do kaczek. W tle niezwykle niebezpieczne tematy , jak problemy psychiczne młodych ludzi, nie radzenie sobie z presją otoczenia, brak zainteresowania itd. To niezwykle ważne problemy dotyczące całego świata . Świata na którym niesamowicie rozwija się technika zastępująca niekiedy wszystko inne . Jedno się jednak nie zmieni nigdy , a mam tu na myśli ludzką naturę. ...
1
O narodzie na podstawie faktów
Pan wicemarszałek Tyszka z Kukiz'15 w programie "Kawa na ławę" ze złośliwą satysfakcją "ucieszył się", że uczestnicy marszów KOD w 27/28 lutego powoływali się na swoją przynależność do narodu polskiego. Biorąc pod uwagę, że w Kukiz'15 istnieje odrębny klub narodowców z prawdziwego zdarzenia, można zrozumieć zaskoczenie Pana Tyszki faktem, że naród polski nie kończy się na narodowcach, zorganizowanych w partiach i stowarzyszeniach afiliowanych przy Kukizie i obnoszących się po stadionach i ulicach z wielkimi orłami na tiszertach. Pana posła odsyłam do sczegółowych danych na temat przynależności narodowej obywateli Polski: "Na podstawie wyników uzyskanych w spisie ludności w 2011 r. można stwierdzić, że ...
2
Czasami warto widzieć więcej, niż tylko na pierwszy rzut oka
Jesień. Bywają dni, że ziąb jest taki, że nosa za drzwi nie chce się wystawiać. Przenikliwy do szpiku kości wiatr dmie bez pamięci. Przy dłuższym pobycie na dworze, ciało natychmiast się wychładza i popada w stan odrętwienia. Do tego ta przeklęta mżawka. Niby nic z nieba nie leci, a jednak wszystko momentalnie staje się tak wilgotne, że aż lepkie. Niebo zasnuły ciemne chmury, co dodatkowo sprawia, że krajobraz jest przygnębiający i mało zachęcający na spacery.Niestety, są na tym świecie istoty, które mimo pragnienia ciepła stawiać muszą czoła warunkom, jakie im z niebios zsyła ...
0
O zachowaniu za sceną, czyli gwiazdy w natarciu
Niezawodny Facebook donosi o incydencie w maleńkim, podlaskim Korycinie: http://dziendobry.bialystok.pl/ekipa-artystki-chciala-wylaczyc-prad-dzieciom-podczas-koncertu/ Ekipa Sylwii Grzeszczak mocno podpadła organizatorom imprezy, chcąc zrzucić ze sceny śpiewające dzieciaki. Tło zajścia opisano dość dokładnie w cytowanej relacji, ale problem jest szerszy: jak bowiem czelność miała, wredna gwiazda, nie darować młodym artystom dziesięciu minut! Przecież to by jej nie zbawiło!  Interwencja "techniki", powstrzymana rejtanowskim gestem organizatorów, zabrała dzieciakom radość ze śpiewania. I dała surową lekcję okrutnego, polskiego szołbiznesu: pewnie młodziaki na zawsze zapamiętają, że scena jest tak naprawdę jaskinią drapieżników, w jej kulisach trwa bezwzględna walka na kły i pazury. Jak w dorosłym życiu, jego najbardziej przyziemnej - ...
0
O kinie...nieobiektywnie: cz. 90 - Iluzja
90. Iluzja (Now You See Me) – 2013 Gatunek: Kryminał, Thriller MOJA OCENA: 5/10 (ŚREDNI) Wśród hollywoodzkich reżyserów jest wielu takich, którzy potrafią pokazać widzowi coś ciekawego – inteligentnie skonstruowanego, wciągającego, czasami wręcz innowacyjnego. Ich filmy ogląda się z przyjemnością. Pełno jest jednak w Hollywood rzemieślników, dla których kręcenie filmu nie różni się niczym od nadzorowania pracy w cegielni – przychodzą na plan, obserwują, co robią aktorzy, czasem rzucą jakąś uwagę do kamerzysty, po czym oddają materiał montażyście i odbierają tłusty czek. Ich filmy zazwyczaj ani nie rażą, ani nie zachwycają; nie ma w nich żadnej konkretnej myśli ani ...
0