+ Załóż konto
Strona główna > Rozrywka > Leksykon filmowy. Film noir cz. 1
Verdis
#Verdis
2017-03-25

Good job

3

Leksykon filmowy. Film noir cz. 1

Film noir jest podgatunkiem omówionego wcześniej przeze mnie filmu gangsterskiego. Filmy z tego gatunku cechowały obrazy ciemnych biur detektywów, ulice pełne śmieci, opuszczone i zakurzone magazyny, bohaterowie o podwójnej moralności. Nie jest to gatunek łatwy w odbiorze i nie należy też do moich ulubionych, ale postaram się przedstawić go jak najdokładniej.

Określenie "film noir" ("czarny film") zostało utworzone przez francuskich krytyków w połowie lat czterdziestych XX wieku i nadane amerykańskim filmom o danej atmosferze. Były to historie kryminalno-detektywistyczne, koncentrujące się wokół tematu perwersyjnych namiętności, korupcji, zdrady, cynizmu i rozczarowania. Filmy tego gatunku dały reżyserom okazję do zaprezentowania swojej pomysłowości w tej dziedzinie. W celu osiągnięcia efektu klaustrofobii i paranoi stosowano nietypowe ujęcia, łamiące tradycyjne reguły filmowania. Ponieważ te efekty łatwiej było osiągnąć w studio, większość scen kręcono w zamkniętych pomieszczeniach. Naturalne plenery filmowano w ciemności nocy, rozświetlonej słabym światłem neonów, we mgle lub na mokrych po deszczu ulicach.

Wspomniałam już, że film noir wyrósł z kina gangsterskiego, ale wzbogacił je o tak wiele charakterystycznych cech, że zaczęto traktować go jako odrębny podgatunek. Filmy gangsterskie koncentrowały się na żywej i sensacyjnej akcji, dla filmów z "czarnej serii" ważniejsze od pościgów i strzelanin były relacje między bohaterami i motywy ich postępowania, a element kryminalny stał się metaforą zła społecznego. Miejsce czarno-białego świata z filmów gangsterskich zajął świat moralnie wątpliwych wyborów, z nowym bohaterem- można powiedzieć, że raczej antybohaterem- cynicznym, prywatnym detektywem, podejmującym się ryzykownych zleceń, często działając na granicy prawa.

W filmie noir dominował klimat sytuacji bez wyjścia. Każdy triumf sprawiedliwości był "doprawiony" beznadzieją i niewiarą w naprawę tego zepsutego świata. Powstanie tego gatunku wiązane jest z przybyciem do Hollywood grupy europejskich reżyserów takich jak: Billy Wilder, Michael Curtiz czy Robert Siodmak. Jednak to amerykańscy reżyserzy zapoczątkowali ten nowy typ filmowej opowieści. I to od razu filmem, który można nazwać "arcydziełem". Mowa o "Obywatelu Kainie"- Orsona Wellesa. Reżyser wykorzystał tutaj nową technikę narracji retrospekcyjnej, polegającą na tym, że najpierw widz dowiaduje się o śmierci bohatera, a potem śledzi rekonstrukcję wydarzeń, które go tego doprowadziły.

Za pierwszą klasyczną pozycję gatunku uchodzi jednak "Sokół maltański" z 1941 roku. Jego główny bohater- detektyw Sam Spade, stał się archetypem cynicznego bohatera czarnego filmu. Świat wykreowany w tym obrazie jest niemoralny i zły, a każda postać- chciwa i bezwzględna. W filmie noir można odnaleźć także wpływy psychologii freudowskiej, mówiącej, że zachowaniami człowieka kierują wewnętrzne instynkty, nad którymi nie można zapanować. To jeszcze jeden charakterystyczny rys tego gatunku.

Odtwórca roli Sama Spade'a Humphrey Bogart stworzył typ antybohatera naśladowany przez wielu innych aktorów w czarnych filmach. Jego poszanowanie prawa nie wypływa z dobroci lub praworządności, ale jest wynikiem zawodowej rzetelności i odpowiedzialności. Spade ceni swoją pracę, jest dobry w tym co robi i trzyma się zasad, które wypracował przez lata. Rola w "Sokole maltańskim" uczyniła z Bogarta wielką gwiazdę kina amerykańskiego. Film ten został wyróżniony trzema nominacjami do Oscara i do dziś pozostaje jednym z najbardziej fascynujących dreszczowców, jakie kiedykolwiek nakręcono. Nie tylko zainicjował ten gatunek filmowy, ale stał się niedoścignionym wzorcem dla innych twórców tego typu filmów.

.

Adres URL:

Leksykon filmowy. Burleska cz. 3
Harold Lloyd to jeden z nielicznych aktorów slapstickowych, którzy zręcznie zaadaptowali się do nowych warunków jakie dawało kino dźwiękowe. Burleska musiała się zmienić w sytuacji, gdy możliwe stało się używanie humoru słownego. Wśród tych którym się to powiodło znaleźli się także Flip i Flap, czyli Stan Laurel i Olivier Hardy- para slapstickowych bohaterów o odmiennej fizjonomii i charakterach. Połączenie tradycji burleski z możliwościami kina dźwiękowego udało się w pełni dopiero braciom Marx- rodzinnemu zespołowi, który tworzyli Chico, Harpo, Goucho i w początkowych latach Zeppo i Gummo. Wielką popularnością cieszył się także Eddie Cantor, grający role mało ...
0
Leksykon filmowy. Burleska cz. 2
Sennett ukształtował typową amerykańską formę filmowej burleski, w które komizm nie służył do rozwiązywania sytuacji, ale był celem samym w sobie. Akcja burleski była inspirowana gonitwą klownów wśród cyrkowej areny, ale w filmie wyszła z nieograniczoną niczym przestrzeń ekranu i to umożliwiło stworzenie łańcucha niekończących się, komicznych zdarzeń. Przez komedie Sennetta przewinęło się wielu znakomitych artystów. Oprócz Chaplina także wspomniani wcześniej Roscoe "Fatty" Arbuckle, Ben Turpin czy Harry Langdon. Kariera Arbuckle'a rozwijała się wspaniale do roku 1921, kiedy to został niesłusznie oskarżony o gwałt i morderstwo aktorki Virginii Rappe, mimo wycofanie zarzutów aktor nie odzyskał ...
0
Leksykon filmowy. Burleska cz.1
Potrzeba niczym nieskrępowanego śmiechu, odwołującego się do emocji, a nie intelektu została wykorzystana przez twórców burleski. Ten gatunek filmu komediowego wydał na świat wielu znakomitych artystów takich jak m.in.: Charlie Chaplin, Buster Keaton czy bracia Marx. Wielu miłośników kina uważa, że czasy prawdziwej komedii pełnej śmiechu, śmiesznych postaci, szalonych gonitw i niespodziewanych zwrotów akcji, skończyły się w momencie wprowadzenia w filmie dźwięku. Reżyserzy i aktorzy burleski wiedzieli, że ich filmy mają przede wszystkim bawić do łez. Dowcip słowny zniszczył charakterystyczny humor jakim błyszczały pierwsze burleski. Kilkadziesiąt lat, które upłynęły od wprowadzenia w kinie dźwięku, przydało ...
0
Leksykon filmowy. Komedia cz. 3
Lata sześćdziesiąte XX wieku niewiele zmieniły w amerykańskiej komedii. Nadal największą popularnością cieszyła się komedia sytuacyjna, której bohaterem był najczęściej samotny mężczyzna czuły na wdzięki kobiet. Takie role grali Frank Sinatra, Dean Martin, Tony Curtis, Jack Lemmon i Rock Hudson. Ten ostatni stworzył z Doris Day popularny duet komediowy. Słynną komedią z tej dekady jest "Śniadanie u Tiffany'ego" z pamiętną Audrey Hepburn w roli głównej. W latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych ubiegłego wieku w amerykańskim kinie zadebiutowała nowa generacja reżyserów komediowych. Na początku swojej kariery Woody Allen zajął się przede wszystkim satyrycznym filmem komediowych tworząc m.in: "Zagraj ...
0
Leksykon filmowy. Komedia cz. 2
Filmy komediowe w coraz większym stopniu zaczęły opierać się na humorze słownym i zabawnych dialogach. Mistrzami tej nowej formy- określanej jako "wyrafinowana komedia obyczajowa"- stali się Ernst Lubitsch: " Złote siodła", "Sztuka życia" i George Cukor: "Obiad o ósmej". Charakterystycznym zjawiskiem dla kina amerykańskiego połowy lat trzydziestych XX wieku stała się tak zwana screwball comedy- rodzaj wesołej farsy, mającej za zadanie rozśmieszanie ludzi w trudnych czasach kryzysu. Te zwariowane komedie pokazywały najczęściej temat miłości osób pochodzących z różnych klas społecznych. Mistrzem tej nowej komedii był Frank Capra: "Ich noce", "Pan z milionami". Specyficzną odmianę komedii stworzyli ...
0
Leksykon filmowy. Komedia cz. 1
Komicy towarzyszyli filmowi od samego początku- od narodzin kina. Niektórzy nawet uważają, że komedia jest najstarszym gatunkiem filmu. Pierwsze pokazy filmowe składały się ze scenek rodzajowych, które miały dostarczać widzom wielu wrażeń. Krótkie filmy komiczne, z reguły wykorzystujące niewybredny komizm sytuacyjny, znakomicie nadawały się na materiał filmowy. Jedną z najwcześniejszych form komedii jest slapstick- burleska, posługujący się dowcipem wizualnym, eksploatujący temat nieszczęśliwych przypadków oraz nieporozumień, kończących się najczęściej rzucaniem obelg, bijatyką czy pościgami. Burleskę jako podgatunek komedii opiszę osobno. Początkowe lata rozwoju komedii filmowej zdominowali twórcy europejscy. Pochodzili oni z małych z małych kabaretów lub ...
0
więcej

Komentarze

Aby dodawać komentarze należy być zalogowanym.
Zaloguj się lub załóż nowe konto
10 powodów, dla których warto zrezygnować z seksu
Jak wiadomo, współczesny świat jest przesycony erotyką. Wielu ludziom, może nawet większości wydaje się, iż bez seksu życie jest niemożliwe, lub przynajmniej jest bardzo smutne. W praktyce są ludzie, którzy rezygnują z uciech cielesnych. Warto zastanowić się nad powodami, dla których warto z seksu zrezygnować. 1. Jest to strata sił – stosunek seksualny niewątpliwie jest pewnym wysiłkiem fizycznym, podczas którego spala się ileś kalorii. Siły te można spożytkować w dużo bardziej pożyteczny sposób, choćby porządki w domu, pomoc potrzebującym, uprawianie sportów. 2. Utrudnia rozwój duchowości – przynajmniej w chrześcijaństwie najbardziej uduchowieni ludzie wybierają często życie w celibacie, jako księża czy zakonnicy. ...
4
"Zezia i wszystkie problemy świata" Agnieszka Chylińska
To już druga książka Agnieszki Chylińskiej, którą przeczytałam. W poprzedniej części poznaliśmy rodzinę Zezi. Teraz kilka słów o drugiej pozycji. Zezia jest już większą dziewczynką. Teraz chce być Zuzanną a nie Zezią. Ma też oprócz Gilera swojego brata także malutkiego Franka. Niestety w te lato umarł jej dziadek ojciec mamy i mama stałą się smutna i milcząca. Po wakacjach wraca do szkoły gdzie poznaje nowego kolegę, który zwrócił jej uwagę. Zamierza wziąć udział w turnieju szkolny, ale bieganie nie jest jej mocna stroną. stara się jednak trenować, żeby zająć dobre miejsce. Z nauką idzie jej dobrze, ale pomagając innym ...
1
Czy kiedyś będziesz stary? To zależy od ciebie!
Starość to osobista decyzja, nie ma wzorców osobowości, które by ją wyznaczały - twierdzi psycholog z Uniwersytetu Śląskiego prof. Katarzyna Popiołek."Starość nie istnieje. Nie ma jej. Nie żartuję, mówię to jako psycholog. Jak się okazuje, starość może być tylko indywidualną decyzją: jestem stary i teraz już będę tylko stary (). Nie ma żadnych osobowościowych wzorców, które pozwalałby wytyczyć granicę, za którą zaczyna się wiek, który moglibyśmy określić starością" - powiedziała profesor. Jak mówiła, każda osoba w późnej dorosłości jest "absolutnie niepowtarzalna, inna; i tam musi być traktowana". "Nie ma podstaw do stworzenia jakiejś ogólnej charakterystyki ...
0
Moja bitwa o Anglie cz6
Niestety Poniedzialek Wielkanocny byl wolny od pracy. Oznaczalo to kolejny bezplatny dzien w domu. Tak bardzo chcialem pracowac. Chcialem cos robic, byc potrzebny, chcialem aby mnie pytano o zdanie, o opinie. A tu? Jedynie moge powiedziec do pajaka za lozkiem, ze fasolka byla bez boczku. Z nudow palilem paierosa za paierosem I pisalem wiersze. Moj pierwszy Wierszownik zostal mi skradziony z calym plecakiem w Warszawie  poprzdniego lata. Niestety wiekszosc wierszy nie udalo mi sie odtworzyc ponownie. Czesc jest tez zmieniona. Pisalem duzo o samotnosci, o ludziach bez twarzy, o zapomnianej wierzbie na polanie I o labedziach, ktore powrocily z zimowej wedrowki ...
0
Film światowy. Historia filmu radzieckiego cz. 3
Kiedy Rosjanie przygotowywali się do nieuniknionej wojny z Niemcami Eisenstein zrealizował film "Aleksander Newski", w którym padło wezwanie księcia z XIII wieku: "Zgiń, lecz nie ustępuj z ojczystej ziemi". Zyskało ono aktualną wymowę, a wkrótce po tym temat wojny zagościł w kinematografii Kraju Rad. W czasie II wojny światowej powstawał krótkometrażówki fabularne, zbierane w "Almanachy frontowe". Wśród radzieckich filmów fabularnych o wojnie przeważały filmy przedstawiające prostych ludzi w okupowanym terytorium. Uwieńczeniem radzieckich filmów czasów wojny był film "Berlin", przedstawiający zakończenie wojny, zatknięcie czerwonego sztandaru na gmachu Reichstagu. W 1945 roku została wyświetlona pierwsza część film ...
0
Po nitce do kłębka, czyli prezent zdradza naturę mężczyzny
   Ostatnio moja znajoma w prezencie na pierwszą rocznicę od chłopaka (wciąż nie chce go nazywać narzeczonym) dostała telefon iPhone i oburzona była moją reakcją, że to niezbyt romantyczny prezent, nie do końca odpowiedni jak na taką okoliczność. Cóż, może jestem staroświecka i zbyt romantyczna, ale telefon nie kojarzy mi się z wyznaniem uczuć. Tak samo jak dziwi mnie fakt, że wciąż nie nazywa go narzeczonym. Przecież "narzeczony" to nie tylko ten od którego właśnie dostałyśmy pierścionek i który nas na kolanach poprosił o rękę, ale mężczyzna z którym planujemy wspólne dalsze życie i którego bardzo kochamy. Ale to ...
0
Czego się dowiedziałem o alergii i co zastosowałem
Bez żadnej przesady można stwierdzić, że problem alergii dotyczy już praktycznie każdego z nas. Jeśli nie chorujemy osobiście, to na pewno z alergią się zmaga ktoś z naszej rodziny. Chorują już nawet zwierzęta domowe. Wobec powyższego chciałbym zapoznać wszystkich zainteresowanych, a w szczególności rodziców chorujących na alergię dzieci, z – chyba rewolucyjnymi – odkryciami i metodami leczenia, opracowanymi przez światowej sławy specjalistę, doktora Gilberta Renaud. Gilbert Renaud jest doktorem biologii i terapeutą, twórcą tzw.Totalnej Biologii, którą stosuje w pracy z pacjentami i którą wykłada na kursach, także w Polsce. Alergię Totalna Biologia tłumaczy konfliktem rozdzielenia i tłumaczy cały proces, zarówno biologicznie, ...
1
Zostań poliglotą to się opłaca
Rozpoczął się nowy rok akademicki, a wraz z nim wiele osób zapisuje się na zajęcia dodatkowe. Jednym z nich z pewnością będzie nauka języków obcych. Lingwistyczna Szkoła Wyższa w Warszawie, specjalizująca się w praktycznej nauce języków obcych przygotowała infografikę dotyczącą znajomości języków obcych oraz korzyści z tego wynikających. Według danych serwisu Language Knowledge aż jedna trzecia mieszkańców Unii Europejskiej porozumiewa się w języku angielskim, a z co piątym Europejczykiem dogadamy się w języku niemieckim. Opisane wyniki są podobne do ostatniego badania CBOS z listopada 2012 na temat znajomości języków obcych wśród Polaków. Według badania 30% Polaków zna język angielski, 19% ...
0
Dawno, dawno temu w   Ameryce
Kochamy Stare Fotografie / We Love Old Photos Znalazłem w sieci bez konkretnego opisu. Czy może ktoś ma podobne w swoim pudle wspomnień odległych? Jedyny prawdopodobny pewnik to określenie czasu - przed rokiem 1900 Dorota Słomińska-Penconek Sheboygan – miasto w stanie Wisconsin, w hrabstwie Sheboygan, nad jeziorem Michigan, USA. Fotograf George M. Groh, urodzony w Sheboygan 1855, 14 lipca. Bro. - brat fotografa miał na imię Edward. Pani w welonie - wygląda na pannę młodą, to chyba zdjęcie ślubne. Pan młody - siedzi po prawicy. Obok niego przykucnęła- młodsza siostra (podobna). Za panną młodą - jej brat - tak samo niezadowolony ...
0
O kinie...nieobiektywnie: cz. 3 - Forrest Gump
3. Forrest Gump – 1994 Gatunek: Dramat, Komedia MOJA OCENA: 10/10 (ARCYDZIEŁO !)                POLECAM !!!! Znów nikogo specjalnie nie zaskoczyłem. To ponownie tytuł z czołówki rankingów, zestawień, list. Podobnie jak „Ojciec chrzestny". Film jest bardzo amerykański. Przesiąknięty ‚amerykańszczyzną' do bólu. Wspominam o tym, bo wiele produkcji USA, zwłaszcza w ostatnich latach, to niestrawna papka, pozbawiona najbardziej elementarnych zasad przyzwoitości i szacunku dla widza. Żeby dobrze zrozumieć ‚Forresta Gumpa' trzeba mieć nieco orientacji w najnowszej historii Stanów Zjednoczonych.Film jest naszpikowany ogromną ilością krótkich, genialnych wstawek, których nie uda się wyłapać komuś, kto ...
3
Na  przekór  propagandzie,  widziane  inaczej
2014.10.02„Pod prąd". Może się mylę, lecz widzę to tak (inaczej) !Na przekór propagandzie, widziane inaczej.Masowe propagandowe zachwyty podyktowane jedynie słusznymi opiniami. By zadać kłam wszechobecnej propagandzie uprawianej przez polskich {[(„dziennikarzy")]}, a ściślej mówiąc czytelników prontera, posiadających w uchu urządzenie zastępujące im mózg i tym podobnych indywiduów oraz tak zwanych pismaków (grafomanów), bandy bezmyślnych niedouków, ignorantów i dyletantów, przedstawię inny punkt widzenia. Zanim to zrobię słowo wyjaśnienia. Moim prywatnym zdaniem prezes PiS Pan Jarosław Kaczyński jest nieszczęściem polski. Zresztą nie tylko On, lecz znaczna większość polskich polityków bez względu na poglądy polityczne (lewica, prawica i centrum), do ...
0
Cień tajnych służb
To się wszystko wzięło z wróżb. Długim cieniem tajnych służb rozłożyło po wyrokach. Potem już w kolejnych krokach przeszło przez sądowe sale. Przetoczyło się jak walec po kieszeniach dziennikarzy. I pech może się przydarzyć, lecz wygląda systemowo. O skarpetkach padło słowo na Wybrzeżu, dawno temu i ktoś musiał, chociaż nie mógł. Z tej niemocy i niechęci do dzisiaj się lody kręci. To są atrybuty państwa zmuszające do poddaństwa, posłuszeństwa, uległości. Na władzę się można złościć, ale trzeba złość ukrywać. Rada ...
1