+ Załóż konto
Strona główna > Rozrywka > Leksykon filmowy. Film gangsterski cz. 2
Verdis
#Verdis
2017-03-11

Good job

3

Leksykon filmowy. Film gangsterski cz. 2

Sukces kasowy filmów gangsterskich przyczynił się do ogromnego wzrostu popularności tego gatunku. Ukazywanie gangsterów jako ludzi odważnych i przestrzegających własnego kodeksu honorowego wywołało jednak w Stanach Zjednoczonych protesty ludzi, którzy nie godzili się na usprawiedliwianie przestępczości. W walce przeciwko filmowym gangsterom zaangażowały się władze, które drażniło, że ludzie pokroju Ala Capone byli podziwianymi- choć tylko w kinie- bohaterami, a krzywdy społeczne zaczęły być wskazywane jako najważniejsza przyczyna szerzenia się zła. Prowadzona przez przeciwników filmów gangsterskich m.in.: przez wpływową organizację Legion Przyzwoitości zaczęła przynosić efekty.

Wejście w życie przepisów kodeksu Williama H. Haysa, rygorystycznie przestrzeganego od 1934 roku oznaczał koniec gloryfikacji przemocy na ekranie, ale nie koniec kina gangsterskiego. Rok później, bo w roku 1935 powstały dwa filmy ukazujące jak zmienił się poziom moralny w kinie. Jednym z nich był film "W walce z gangsterami". Film ten zapoczątkował nowy trend w kinematografii: miejsce brutalnych gangsterów zajęli bohaterscy agenci federalni, prywatni detektywi i inni "dobrzy faceci", którzy w imię sprawiedliwości są gotowi na każde poświęcenie.

Ci z reżyserów, którzy nie chcieli zrezygnować z tematyki typowo gangsterskiej, zmuszeni zostali przez cenzurę do stosowania różnych sztuczek. Jedną z metod obchodzenia wymagań kodeksu Haysa było umieszczanie w filmie mów moralizatorskich wygłaszanych przez bohaterów. Doskonały przykład takiego filmu stanowią "Aniołowie o brudnych twarzach" z 1937 roku. To opowieść o dwóch chłopcach ze slamsów, których życiowe drogi u progu dorosłości się rozchodzą. Jeden zostaje księdzem a drugi gangsterem. Gdy przestępca trafia na krzesło elektryczne przyjaciel- ksiądz prosi go o okazanie skruchy.

II wojna światowa spowodowała zahamowanie rozwoju kina gangsterskiego. Jego odrodzenie przypadło na okres powojenny i było związane z pojawieniem się specyficznego podgatunku- film noir, który zostanie przeze mnie osobno omówiony.

Coraz więcej filmów zaczęło pokazywać gangi jako ogromne, dobrze zorganizowane grupy przestępcze, które trudno wykorzenić i przed którymi nie ma ucieczki. Taki świat przedstawił widzom film "Strażnik prawa". W paradokumentalnym, nagrodzonym 6 Oscarami filmie Elli Kazana "Na nabrzeżu" organizacją przestępczą dowodzi przywódca związkowy. W typowym czarnym filmie "The Big Combo" była dziewczyna gangstera pomaga policjantowi zlikwidować syndykat zbrodni.

Adres URL:

Leksykon filmowy. Komedia cz. 2
Filmy komediowe w coraz większym stopniu zaczęły opierać się na humorze słownym i zabawnych dialogach. Mistrzami tej nowej formy- określanej jako "wyrafinowana komedia obyczajowa"- stali się Ernst Lubitsch: " Złote siodła", "Sztuka życia" i George Cukor: "Obiad o ósmej". Charakterystycznym zjawiskiem dla kina amerykańskiego połowy lat trzydziestych XX wieku stała się tak zwana screwball comedy- rodzaj wesołej farsy, mającej za zadanie rozśmieszanie ludzi w trudnych czasach kryzysu. Te zwariowane komedie pokazywały najczęściej temat miłości osób pochodzących z różnych klas społecznych. Mistrzem tej nowej komedii był Frank Capra: "Ich noce", "Pan z milionami". Specyficzną odmianę komedii stworzyli ...
0
Leksykon filmowy. Komedia cz. 1
Komicy towarzyszyli filmowi od samego początku- od narodzin kina. Niektórzy nawet uważają, że komedia jest najstarszym gatunkiem filmu. Pierwsze pokazy filmowe składały się ze scenek rodzajowych, które miały dostarczać widzom wielu wrażeń. Krótkie filmy komiczne, z reguły wykorzystujące niewybredny komizm sytuacyjny, znakomicie nadawały się na materiał filmowy. Jedną z najwcześniejszych form komedii jest slapstick- burleska, posługujący się dowcipem wizualnym, eksploatujący temat nieszczęśliwych przypadków oraz nieporozumień, kończących się najczęściej rzucaniem obelg, bijatyką czy pościgami. Burleskę jako podgatunek komedii opiszę osobno. Początkowe lata rozwoju komedii filmowej zdominowali twórcy europejscy. Pochodzili oni z małych z małych kabaretów lub ...
0
Leksykon filmowy. Film szpiegowski cz. 3
W 1957 roku Francuz Henri Georges Clouzot nakręcił "Szpiegów"- film oparty na prozie czeskiego pisarza Egona Hostovsky'ego, gdzie reżyser wykorzystał wątek szpiegowski do przedstawienia studium strachu. W koprodukcji francusko-włoskiej powstał film "Kim pan jest, doktorze Sorge?" z 1960 roku- opowieść i radzieckim szpiegu w Japonii. Filmy krajów socjalistycznych bezpośrednio po II wojnie światowej, a także w pierwszej połowie lat 50 XX wieku kontynuowały atrakcyjny dla widzów model opowieści o tajemniczym szpiegu, który przenika do obcego kraju. Liczy przy tym na pomoc miejscowej ludności, ale się zawodzi, nie wykonuje zadania i zostaje złapany przez służbę bezpieczeństwa. Także ...
0
Leksykon filmowy. Film szpiegowski cz. 2
Film szpiegowski lat trzydziestych XX wieku nie reprezentował żadnych szkół, kierunków i nurtów. Jedynym konsekwentnym twórcą filmów szpiegowskich był Alfred Hitchcock. Poczynając od "Człowieka, który wiedział za dużo" z 1934 roku zrealizował w Wielkiej Brytanii serię filmów, w których dominowały motywy szpiegostwa lub sabotażu, a bohaterami byli albo zawodowi agenci albo przypadkowi ludzie wmieszani w walkę wywiadów. Stworzył wtedy takie filmy jak: "Trzydzieści dziewięć kroków", "Tajny agent", Dama zniknęła". Po przyjeździe do Hollywood Hitchcock nie porzucił tematyki szpiegowskiej. Wrócił do niej w takich filmach jak: "Osławiona" z 1946 roku, remake' u "Człowieka, który wiedział za dużo" ...
0
Leksykon filmowy. Film szpiegowski cz. 1
Film szpiegowski nie jest gatunkiem typowo filmowym, bo jego korzenie tkwią w literaturze. Eksplozja popularności książek szpiegowskich przypada na przełom XIX i XX wieku oraz na okres po II wojnie światowej. Niemniej jednak wciąż cieszą się się one zainteresowaniem miłośników literatury sensacyjnej. Podobnie jest zresztą z filmami o tej tematyce, które często są ekranizacjami popularnych powieści. Charakterystyczną cechą filmów szpiegowskich jest silny związek z geopolityką. Ich atrakcyjna fabuła i sensacyjna struktura znakomicie nadają się do przekazywania treści propagandowych i indoktrynowania społeczeństwa. Nie dziwi więc fakt, że zainteresowanie kinematografii tematyką szpiegowską wzrosło w okresie napięcia stosunków międzynarodowych, ...
0
Leksykon filmowy. Film historyczny i kostiumowy cz. 3
Filmowcy zawsze interesowali się wielkimi odkryciami geograficznymi oraz wspaniałymi dziełami sztuki, tematy te bowiem bardzo atrakcyjnie prezentowały się na ekranie. Tylko Krzysztofowi Kolumbowi poświęcono trzy wystawne i efektowne widowiska: amerykańskie filmy z 1949 r. oraz z 1992 r. jak również brytyjski "1492. Wyprawa do raju" też z roku 1992 w reżyserii Ridleya Scotta. Wiele uwagi poświęcono też konkwistadorom wysłanym po łupy do Ameryki Południowej i ogólnie konkwiście: "Aguirre, gniew boży", "Misja" i "Czarna suknia". Na ekrany trafiły też biografie wielkich artystów. Na podstawie powieści Irvinga Stone'a nakręcono w 1965 r. film "Udręka i ekstaza"- opowieść o ...
0
więcej

Komentarze

Aby dodawać komentarze należy być zalogowanym.
Zaloguj się lub załóż nowe konto
Komiks i pierwotne zło
Komiks skacze tu i tam!         Dokładnie ! Powstał serial, a w Polsce jest dostępne również słuchowisko Żywe Trupy. Książki oraz zbiorcze wydania komiksów, połączone w tomy z kolorowymi okładkami. O co tyle szumu ? Zainteresowani ? Zapraszam do czytania, tylko nie dajcie się ugryźć !     Serial, a dokładnie dwa seriale i dwie różne  historie, które są połączone jedną apokalipsą. Koniec świata, zmarli pożerają żywych. Te niedobitki ocalałych próbują przeżyć w tym chaosie. Te umarlaki, powolne rozkładające się zwłoki, a ich wzrok, to groźba bolesnej i długotrwałej agonii.    Dni Utracone, bo taki jest ...
0
Historia filmu polskiego cz. 4
W latach trzydziestych film polski wyrósł nieco ponad przeciętność poprzedniej dekady. Pojawiła się poważniejsza krytyka filmowa, powstało kilka filmów komercyjnych przewyższających poziomem pozostałe, wzrósł eksport, a kinom wyświetlającym polskie filmy przyznano ulgi podatkowe. Światowy kryzys gospodarczy, który dotknął także Polskę był wstrząsem dla kultury. W jego obliczu sprawy kinematografii zostały zepchnięte na dalszy plan. W tych trudnych latach polska kinematografia musiała udźwignąć reformę całego systemu eksploatacji produkcji filmowej. Z powodu braku pieniędzy kina odwlekały moment przestawienia się na dźwięk. Początkowo dźwięk dla polskich filmów nagrywano za granicą. Pierwszym filmem dźwiękowym wykonanym w kraju z dialogami nagrywanymi ...
0
Pani się nie nadaje...
   Klika dni temu zadzwonił nasz telefon. Odebrała żona i zaraz przełączyła na opcję głośno mówiący. Jakaś młoda dziewczyna zapytała grzecznie, według wyuczonej formułki : -Czy zgodzi się pani odpowiedzieć na kilka pytań dotyczących zakupów różnych artykułów? Żona nauczona doświadczeniem zapytała uprzedzająco grzecznie:-Czy pani jest pewna, że ja akurat odpowiadam kryteriom tych badań?-Zaraz, zaraz, odpowiedziała dziewczyna. Ja potrzebuję osób do pięćdziesiątki. Czy pani wiek mieści się w tych granicach?- No nie. Ja jestem już stanowczo powyżej tej granicy wieku, odpowiedziała żona.- W takim razie pani już się nie nadaje. Dziękuję i do widzenia.Żona odkładając słuchawkę ...
4
Las mikrofonów
Las mikrofonów W lesie mikrofonów rosną wielkie grzyby, jednak bardzo rzadko trafia się prawdziwy. Większość to opieńki na partyjnych zrębach. Niewielkie i kruche. Piasek zgrzyta w zębach. W lesie mikrofonów bywa dużo wody. Chłonie ją grzyb stary, bardzo rzadko młody. Te młode nie mogą dopchać się do światła. Lasy mikrofonów paprotka obsiadła. Wycinki nie będzie, a jest zakaz wstępu. Lasy mikrofonów boją się wyrębu, gdyby przyszła nagle reklamy posucha. Wołania na puszczy niewielu już słucha. ...
1
Ustawa  Wilczka,  czyli  prawdziwy  cud  gospodarczy.
2015.06.08„Pod prąd" - KRÓTKO na TEMAT. Może się mylę, lecz widzę to tak (inaczej) !Ustawa Wilczka, czyli prawdziwy cud gospodarczy.Jak grzyby po deszczu pojawiają się w ostatnim czasie opinie, że niezbędna jest zmiana (naprawa) obowiązującego w Polsce systemu podatkowo-gospodarczego.Przy tej okazji przypomnę:Jeszcze za czasów słusznie minionych (PRL, Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej), na rok przed zmianą ustroju, sejm IX kadencji wydał najlepszy w historii Polski akt prawny dotyczący gospodarki: Ustawa z 23 grudnia 1988 r. o działalności gospodarczej zwana powszechnie ustawą Wilczka, która w bezprecedensowy sposób zliberalizowała życie gospodarcze naszego kraju, przyczyniając się do niespotykanego wzrostu ...
0
"Prom do Kopenhagi" Krystyna Mirek
Ostatnimi czasy czytam dużo więcej książek polskich autorek. Kiedyś czytałam je rzadziej, ale teraz jest tyle świetnych książek, że częściej po nie sięgam. Panią Mirek miałam okazję poznać na tegorocznych targach książek w Krakowie. Na swoim koncie ma już dużą książek a niebawem będzie premiera kolejnej. "Prom do Kopenhagi" to książka głównie o miłości i przyjaźni. Weronika i Konrad to para która zna się od dzieciństwa. Mieszkają w małej, pięknej miejscowości, otoczonej górami i lasem. Weronika zawsze pragnęła tam pozostać i mieszkać na zawsze, mimo namów jej ojca na wyjazd do większego miasta. Konrad mieszka w rozsypującym się domu z ...
0
Historia filmu w pigułce cz. 8
Pojawienie się filmu dźwiękowego w 1927 roku spowodowało zahamowanie ekspansji amerykańskiej kinematografii w Europie. Wprowadzenie dialogów i piosenek w języku angielskim czyniło go niezrozumiałym dla nieanglojęzycznych widzów co doprowadziło do rozwoju kina we Francji i Niemczech. Przełom lat 20 i 30 XX wieku był najlepszym okresem w historii kina niemieckiego, zahamowany jednak został przez dojście do władzy Adolfa Hitlera. Pod koniec 1929 roku niemiecki reżyser Josef von Sternberg nakręcił „Błękitnego anioła" ( w Polsce z powodu cenzury znanego jako „Błękitnego motyla")- jeden z najsłynniejszych niemieckich filmów z niezapomnianą rolą Marleny Dietrich. Jak wspomniałam okres świetności kina niemieckiego skończył się wraz z ...
0
"Granice uczuć" Joy Fielding
Dziś o książce, która dotyka tematyki matek, których mężowie zabierają im dzieci. Donna zakochała się na zabój i swojej miłości poświęciła wszystko. Wyszła za mąż za Victora, który potrafił nią całkiem dobrze manipulować. Ciągłe kłótnie między nimi i awantury zawsze kończyły się łzami Donny i wyznaniami miłości Victora. Donna nie pracowała ponieważ za wszystko płacił Victor. Narodziny syna Adama i córki Sharon nie poprawiły jednak relacji między małżonkami. Oboje byli dobrymi rodzicami, ale po paru latach stali się dla siebie wrogami. Donna poznała pewnego przystojnego lekarza, przy którym czuła się na nowo docenianą i pożądaną. W końcu zdecydowała się odejść ...
0
Jak to jest z tymi dziećmi.
Pomysł na napisanie tej notki rodził się w mojej głowie już od kilku dni i jest wynikiem wpisów blogerów tu na Perepele. Kiedy Czesław umieścił swój wpis na temat belfra roku, moją szczególną uwagę przykuła ilustracja tego tego artykułu. Był to tekst dotyczący nauczyciela przyszłości i mówił co następuje: nauczyciel XXI wieku powinien być przygotowany do kształcenia człowieka wielowymiarowego tj. autonomicznego, wolnego, twórczego, a także otwartego i samodzielnego. Ma kształtować wychowanka zgodnie z jego potrzebami, zainteresowaniami, postawami, temperamentem i zdolnościami. Ma ciągle doskonalić się intelektualnie, estetycznie i moralnie. Pomyślałem sobie, ze to jakiś tekst z krainy czarów ...
5
Jałta  1945.
2015.02.04„Pod prąd". Może się mylę, lecz widzę to tak (inaczej) !Jałta 1945.W związku z tym, że główni (najwięksi) obecnie obrońcy (orędownicy) prawdy historycznej z prezydentem RP Panem Bronisławem Komorowskim, marszałkiem sejmu RP Panem Radkiem Sikorskim, ministrem spraw zagranicznych RP Panem Grzegorzem Schetyną o wielu następnych utytułowanych przygłupach nie zapominając (typu Pan Nałęcz), dzisiaj (04.02.2014 r.) milczą.Ja posługując się fałszywą w Ich mniemaniu propagandą, przypomnę historyczny fakt, który zawarzył o naszym losie, a który ta hołota skrzętnie omija i ukrywa, pomimo tego, że dzisiaj 04 lutego w dniu rocznicy tego zdarzenia jest okazja by o tym ...
0
O kinie...nieobiektywnie: cz. 35 - Jak ukraść milion dolarów
35. Jak ukraść milion dolarów (How to Steal a Million) – 1966 Gatunek: Romans, Komedia kryminalna MOJA OCENA: 8/10 (BARDZO DOBRY) Gdyby ten film był nowy to pewnie nawet nie rzuciłbym na niego okiem, ale biorąc pod uwagę, że ma już niemal pół wieku to zawsze robi na mnie wrażenie. Historia jest ciekawa, a bohaterowie charakterystyczni, całość ogląda się naprawdę przyjemnie, wynosząc po seansie poczucie dobrze spędzonego czasu. Atutem nr 1 jest bez wątpienia magiczna Audrey Hepburn. Jej niepowtarzalny urok i jednocześnie znakomita gra aktorska są uosobieniem kina z pod znaku „lekko, łatwo i przyjemnie". Partneruje jej inna znakomitość ...
1
Standardy Mafii
Wielokrotnie rozmawiając na tematy polityczne łączyłem je tematyką sportową i kibicowską. Robiłem tak ponieważ uważam że we współczesnym świecie współczesna mafia to po za prawdziwymi gangsterami którzy dokonują rozbojów zadym na stadionach itd. jest ładnie ubrana, pięknie się wysławia i niestety w coraz większej liczbie sprawuje nad nami władzę. Widać to moim zdaniem dobitnie na przykładzie afery z oddawaniem gruntów w Warszawie . Nie trzeba być wielkim znawcą tematu żeby wyciągnąć jeden wniosek. Cenne dla stolicy Polski grunty zostały oddane za bezcen. Okoliczności jak do tego doszło pewnie nigdy nie wyjadą na jaw, można się tylko domyślać że wyniku ...
0