+ Załóż konto
Strona główna > Styl życia > Machu Picchu czyli Stara Góra

Good job

Machu Picchu czyli Stara Góra

Gdybym nawet był wysokiej klasy polonistą znającym nasz język jak własną kieszeń albo gdybym miał najlepszej klasy sprzęt fotograficzny lub nagrywający video to i tak nie byłbym w stanie oddać tego co się przede mną rozpościerało. Machu Picchu zostało obfotografowane i opisane przez najlepszych, mimo to widzieć na żywo to nie jest to samo co obejrzeć zdjęcie czy przeczytać najlepszy tekst. Aby zdać sobie sprawę z rozmiaru całej tej konstrukcji koniecznym jest odniesienie jej w stosunku do otoczenia. Dopiero wtedy można prawidłowo ocenić rozmiar i wielkość tego co uczynili Inkowie własnymi rękami. Machu Picchu to nie tylko osada indiańska to rownież niesamowita myśl i nieprzeciętna wiedza ówczesnych ludzi. Nasz przewodnik miał niewątpliwie dużą wiedzę dotyczącą tamtych czasów zaskakując nas detalami, o których nie mieliśmy zielonego pojęcia. Słuchając go nie mieliśmy złudzeń gdzie są jego emocje. Nie sposób było wszystko zapamiętać bo to o czym opowiadał nie dotyczyło tylko samego miejsca ale rownież i Inków i ich wierzeń, i postrzegania świata. Od czasów powstania osady, Peru nawiedziło trzy duże trzęsienia ziemi, które jednak w żadnym stopniu nie spowodowały zniszczenia tego miejsca. Inkowie bowiem wiedzieli jak budować i jak układać kamienie jeden na drugim tak aby konstrukcja wytrzymała wstrząsy. Dobry przewodnik to połowa sukcesu druga połowa to, przynajmniej w tym przypadku, samo miejsce. W przeciwieństwie do Świętej Doliny, która położona jest wzdłuż koryta rzeki Urubamby, Machu Picchu znajduje się na szczycie góry, z której widok na całe otoczenie pozwalał Inkom czuć się bezpiecznie. Nasz przewodnik nie omieszkał też sprostować wiedzy tych, którzy coś tam wiedzieli na temat tego miejsca. Oficjalna data odkrycia Machu to 1911 rok przez historyka, archeologa i pracownika jednego z amerykańskich uniwersytetów nie jest prawdziwa. Zostało ono bowiem odkryte dziewięć lat wcześniej przez peruwiańskich farmerów. To nie im jednak przypisuje się odnalezienie tego miejsca lecz właśnie owemu amerykańskiemu odkrywcy. Wrócił on do Peru rok pózniej z grupą archeologów kontynuując wykopaliska. Przez następne lata wywieziono z Peru większość odkrytych wartościowych rzeczy i zdeponowano je w Yale University, które sponsorowało prace archeologiczne. Ta wiadomość nie spotkała się z łaskawym przyjęciem naszej grupy i dało się słyszeć głosy krytyki. Machu Picchu w języku, którym posługiwali się Inkowie znaczy tyle co Stary Szczyt lub Góra. Osada uważana jest za jeden z siedmiu cudów świata i została wpisała w 1983 roku na listę dziedzictwa UNESCO. Zwiedzanie zajęło nam około dwóch godzin ale tylko dlatego, że obejrzeliśmy najważniejsze miejsca, o których decydował przewodnik. On jednak sam pod koniec stwierdził, że jest o wiele więcej do zobaczenia dając wszystkim wskazówki co można było zobaczyć jeszcze tego samego dnia a co wymaga dodatkowych biletów. Machu Picchu to miejsce magiczne co do tego nie mam watpliwości. Niestety ilość turystów nie pozwala na chwilę spokoju by wchłonąć to co nas otacza. Nieprzebrane rzesze ludzi poruszające się we wszystkich kierunkach owładnięte rządzą "selfie" na tle wszystkiego i czegokolwiek bardzo utrudniają dogłębne przeżycie i obcowanie z tym niesamowitym miejscem. Doskonale rozumiem jednak każdego kto chce tu być bo jest to miejsce szczególne, które jeszcze bardziej urzeka gdy jest puste i w ciszy i skupieniu można ocenić jego magię. O tym przekonaliśmy się już następnego dnia.

Adres URL:

Huayna Picchu czyli Młoda Góra
Jednym z naszych celów w trakcie pobytu w Machu Picchu była wspinaczka na Huayna Picchu czyli Młodą Górę. Wierzchołek jej jest połączony z osadą Inków przełęczą. Góruje on zdecydowanie nad okolicą i zapewnia najlepszy widok na całość. Wejście na górę jest jednak ograniczone do czterystu osób dziennie, z których dwieście zaczyna wspinaczkę o siódmej rano a kolejne dwieście musi czekać do dziesiątej. W związku z tym obowiązują oczywiście bilety i okres oczekiwania. Właśnie dlatego my rezerwowaliśmy naszą wyprawę z wyprzedzeniem bo na bilety na Młodą Górę trzeba czekać od dwóch do trzech miesięcy w zależności od sezonu. ...
Machu Picchu czyli Stara Góra
Święta Dolina Inków
W drugim dniu naszej peruwiańskiej wyprawy zaplanowano dla nas odwiedziny Świętej Doliny Inków. Wyprawa do niej jest częścią każdej wycieczki, która ma w tytule Machu Picchu. Sama osada, chociaż stanowi największą atrakcje turystyczną, jest tylko częścią kultury i spadku po Inkach. Święta Dolina to spora ilość małych miasteczek wzdłuż rzeki Urubamby, w których zachowały się pozostałości po kulturze byłych mieszkańców tych okolic. W Peru aktualnie panuje pora deszczowa, która powoduje, że sezon turystyczny jest może nie martwy ale napewno mniej turystów zjeżdża w odwiedziny. Sądziliśmy, że dzięki temu będziemy mieli więcej czasu czasu i będzie mniej tłoczno. ...
Park Centralny na Manhattanie.
Stan New Jersey oddzelony jest od Manhattanu rzeką Hudson. Aby stąd dotrzeć bezpośrednio na Manhattan trzeba skorzystać z jednego z tunelow łączących oba miejsca. Bardziej popularny jest Lincoln Tunnel jako, że jego wylot w mieście w naturalny sposób wprowadzi nas na ulice czterdziestą drugą, która jest jedną z głównych tras Manhattanu. Druga opcja to Holland Tunnel. Jego wjazd po stronie New Jersey znajduje się w Jersey City a wylot wprowadzi nas na Canal Street, główną ulicę dzielnicy chińskiej. Wszystkie tunele i mosty prowadzące do Nowego Jorku ze stanu New Jersey są oczywiście płatne. W latach dziewięćdziesiątych ubiegłego ...
Trochę o historii Cuenki i jej położeniu
Nasza druga wizyta zaowocowała zakupem apartamentu w Cuence. W trakcie tego pobytu nawiązaliśmy bardzo wiele kontaktów i znajomości. Jedna z najważniejszych było poznanie Juana, który był i wciąż jest właścicielem biura podroży i agencji turystycznej w Cuence. Jest on również wspólnikiem i głównym wykonawca firmy budowlanej, która zajmuje się wykupem zaniedbanych budynków w centrum Cuenki i ich odbudową. Juan jest również przewodnikiem turystycznym i biegle włada językiem angielskim. Oczywiście jest również sprzedawcą i stara się zawsze lekko podkolorować to co widzimy. Nie zależnie od tego okazał się cennym bankiem informacji na temat Cuenki i okolic. Nasz pobyt ...
Parę słów na temat Cuenki
Cuenca podobnie jak Kraków znajduje się na liście dziedzictwa kultury UNESCO. Jest trzecim co do wielkości miastem w Ekwadorze i liczy mniej więcej pół miliona mieszkańców. Klimat tutaj jest dość umiarkowany ze względu na wysokość na poziomem morza. Noce mogą być dość chłodne, w dzień natomiast temperatura na ogół waha się w okolicach 20 stopni. Po powrocie do Stanów znowu w ruch poszedł internet i poszukiwania nieruchomości. Z tym, że teraz poszukiwania ograniczyły się do Cuenki. Udało nam się znaleźć parę interesujących ogłoszeń i nawiązaliśmy parę kontaktów za pomocą poczty elektronicznej. Ponownie udaliśmy się do Ekwadoru w ...