+ Załóż konto
Strona główna > Styl życia > Machu Picchu czyli Stara Góra

Good job

Machu Picchu czyli Stara Góra

Gdybym nawet był wysokiej klasy polonistą znającym nasz język jak własną kieszeń albo gdybym miał najlepszej klasy sprzęt fotograficzny lub nagrywający video to i tak nie byłbym w stanie oddać tego co się przede mną rozpościerało. Machu Picchu zostało obfotografowane i opisane przez najlepszych, mimo to widzieć na żywo to nie jest to samo co obejrzeć zdjęcie czy przeczytać najlepszy tekst. Aby zdać sobie sprawę z rozmiaru całej tej konstrukcji koniecznym jest odniesienie jej w stosunku do otoczenia. Dopiero wtedy można prawidłowo ocenić rozmiar i wielkość tego co uczynili Inkowie własnymi rękami. Machu Picchu to nie tylko osada indiańska to rownież niesamowita myśl i nieprzeciętna wiedza ówczesnych ludzi. Nasz przewodnik miał niewątpliwie dużą wiedzę dotyczącą tamtych czasów zaskakując nas detalami, o których nie mieliśmy zielonego pojęcia. Słuchając go nie mieliśmy złudzeń gdzie są jego emocje. Nie sposób było wszystko zapamiętać bo to o czym opowiadał nie dotyczyło tylko samego miejsca ale rownież i Inków i ich wierzeń, i postrzegania świata. Od czasów powstania osady, Peru nawiedziło trzy duże trzęsienia ziemi, które jednak w żadnym stopniu nie spowodowały zniszczenia tego miejsca. Inkowie bowiem wiedzieli jak budować i jak układać kamienie jeden na drugim tak aby konstrukcja wytrzymała wstrząsy. Dobry przewodnik to połowa sukcesu druga połowa to, przynajmniej w tym przypadku, samo miejsce. W przeciwieństwie do Świętej Doliny, która położona jest wzdłuż koryta rzeki Urubamby, Machu Picchu znajduje się na szczycie góry, z której widok na całe otoczenie pozwalał Inkom czuć się bezpiecznie. Nasz przewodnik nie omieszkał też sprostować wiedzy tych, którzy coś tam wiedzieli na temat tego miejsca. Oficjalna data odkrycia Machu to 1911 rok przez historyka, archeologa i pracownika jednego z amerykańskich uniwersytetów nie jest prawdziwa. Zostało ono bowiem odkryte dziewięć lat wcześniej przez peruwiańskich farmerów. To nie im jednak przypisuje się odnalezienie tego miejsca lecz właśnie owemu amerykańskiemu odkrywcy. Wrócił on do Peru rok pózniej z grupą archeologów kontynuując wykopaliska. Przez następne lata wywieziono z Peru większość odkrytych wartościowych rzeczy i zdeponowano je w Yale University, które sponsorowało prace archeologiczne. Ta wiadomość nie spotkała się z łaskawym przyjęciem naszej grupy i dało się słyszeć głosy krytyki. Machu Picchu w języku, którym posługiwali się Inkowie znaczy tyle co Stary Szczyt lub Góra. Osada uważana jest za jeden z siedmiu cudów świata i została wpisała w 1983 roku na listę dziedzictwa UNESCO. Zwiedzanie zajęło nam około dwóch godzin ale tylko dlatego, że obejrzeliśmy najważniejsze miejsca, o których decydował przewodnik. On jednak sam pod koniec stwierdził, że jest o wiele więcej do zobaczenia dając wszystkim wskazówki co można było zobaczyć jeszcze tego samego dnia a co wymaga dodatkowych biletów. Machu Picchu to miejsce magiczne co do tego nie mam watpliwości. Niestety ilość turystów nie pozwala na chwilę spokoju by wchłonąć to co nas otacza. Nieprzebrane rzesze ludzi poruszające się we wszystkich kierunkach owładnięte rządzą "selfie" na tle wszystkiego i czegokolwiek bardzo utrudniają dogłębne przeżycie i obcowanie z tym niesamowitym miejscem. Doskonale rozumiem jednak każdego kto chce tu być bo jest to miejsce szczególne, które jeszcze bardziej urzeka gdy jest puste i w ciszy i skupieniu można ocenić jego magię. O tym przekonaliśmy się już następnego dnia.

Adres URL:

Huayna Picchu czyli Młoda Góra
Jednym z naszych celów w trakcie pobytu w Machu Picchu była wspinaczka na Huayna Picchu czyli Młodą Górę. Wierzchołek jej jest połączony z osadą Inków przełęczą. Góruje on zdecydowanie nad okolicą i zapewnia najlepszy widok na całość. Wejście na górę jest jednak ograniczone do czterystu osób dziennie, z których dwieście zaczyna wspinaczkę o siódmej rano a kolejne dwieście musi czekać do dziesiątej. W związku z tym obowiązują oczywiście bilety i okres oczekiwania. Właśnie dlatego my rezerwowaliśmy naszą wyprawę z wyprzedzeniem bo na bilety na Młodą Górę trzeba czekać od dwóch do trzech miesięcy w zależności od sezonu. ...
Machu Picchu czyli Stara Góra
Święta Dolina Inków
W drugim dniu naszej peruwiańskiej wyprawy zaplanowano dla nas odwiedziny Świętej Doliny Inków. Wyprawa do niej jest częścią każdej wycieczki, która ma w tytule Machu Picchu. Sama osada, chociaż stanowi największą atrakcje turystyczną, jest tylko częścią kultury i spadku po Inkach. Święta Dolina to spora ilość małych miasteczek wzdłuż rzeki Urubamby, w których zachowały się pozostałości po kulturze byłych mieszkańców tych okolic. W Peru aktualnie panuje pora deszczowa, która powoduje, że sezon turystyczny jest może nie martwy ale napewno mniej turystów zjeżdża w odwiedziny. Sądziliśmy, że dzięki temu będziemy mieli więcej czasu czasu i będzie mniej tłoczno. ...
Park Centralny na Manhattanie.
Stan New Jersey oddzelony jest od Manhattanu rzeką Hudson. Aby stąd dotrzeć bezpośrednio na Manhattan trzeba skorzystać z jednego z tunelow łączących oba miejsca. Bardziej popularny jest Lincoln Tunnel jako, że jego wylot w mieście w naturalny sposób wprowadzi nas na ulice czterdziestą drugą, która jest jedną z głównych tras Manhattanu. Druga opcja to Holland Tunnel. Jego wjazd po stronie New Jersey znajduje się w Jersey City a wylot wprowadzi nas na Canal Street, główną ulicę dzielnicy chińskiej. Wszystkie tunele i mosty prowadzące do Nowego Jorku ze stanu New Jersey są oczywiście płatne. W latach dziewięćdziesiątych ubiegłego ...
Trochę o historii Cuenki i jej położeniu
Nasza druga wizyta zaowocowała zakupem apartamentu w Cuence. W trakcie tego pobytu nawiązaliśmy bardzo wiele kontaktów i znajomości. Jedna z najważniejszych było poznanie Juana, który był i wciąż jest właścicielem biura podroży i agencji turystycznej w Cuence. Jest on również wspólnikiem i głównym wykonawca firmy budowlanej, która zajmuje się wykupem zaniedbanych budynków w centrum Cuenki i ich odbudową. Juan jest również przewodnikiem turystycznym i biegle włada językiem angielskim. Oczywiście jest również sprzedawcą i stara się zawsze lekko podkolorować to co widzimy. Nie zależnie od tego okazał się cennym bankiem informacji na temat Cuenki i okolic. Nasz pobyt ...
Parę słów na temat Cuenki
Cuenca podobnie jak Kraków znajduje się na liście dziedzictwa kultury UNESCO. Jest trzecim co do wielkości miastem w Ekwadorze i liczy mniej więcej pół miliona mieszkańców. Klimat tutaj jest dość umiarkowany ze względu na wysokość na poziomem morza. Noce mogą być dość chłodne, w dzień natomiast temperatura na ogół waha się w okolicach 20 stopni. Po powrocie do Stanów znowu w ruch poszedł internet i poszukiwania nieruchomości. Z tym, że teraz poszukiwania ograniczyły się do Cuenki. Udało nam się znaleźć parę interesujących ogłoszeń i nawiązaliśmy parę kontaktów za pomocą poczty elektronicznej. Ponownie udaliśmy się do Ekwadoru w ...

Komentarze

czeslaw_brudek
Pięknie opowiadasz. Dziękuję
WidzianezEkwadoru
Cała przyjemność po mojej stronie. Powiem jednak, że tego co widziałem nie sposob opisać.
czeslaw_brudek
Wierzę.
Opis uzupełniony o zdjęcia obok jest bardzo ciekawym przekazem
WidzianezEkwadoru
Zdjecia napewno pomagają. Najlepszym aparatem są jednak własne oczy.
Aby dodawać komentarze należy być zalogowanym.
Zaloguj się lub załóż nowe konto
DOWIEDZ SIE WIĘCEJ
Napisz artykuł na Perepele już teraz!

Najnowsze:

Prawda kole w oczy. Nie lubimy niewygodnej, psującej nastrój i humor, zwyczajnej prawdy. Jeszcze jak dotyczy kogoś innego, to owszem, to nawet może być ciekawe, ale o NAS ? Nie może być, MY jesteśmy przyjażni i mili dla każdego, tolerancją aż buchamy. Pocieszamy się autosugestią. W rzeczywistości jesteśmy prymitywną społecznością na dorobku, bardzo mało interesującą się jeszcze słabszymi. Wracamy do seniorów. Jak do nich trafić ? Na pomoc urzędników nie ma co liczyć, nie interesuje, nie ma rozkazu, nie ma wytycznych. To może w internecie ? Przez ponad pięć lat usiłowałem temat wrzucić do z pozoru najbardziej zainteresowanych środowisk i rezultat był ...
Niejednokrotnie na moim blogu wypowiadałem się na temat zasadności istnienia chyba najbardziej poronionej instutucji hucznie zwanej Instytutem Pamięci Narodowej. Nie mam watpliwości, że pracują tam historycy szkoleni przez wielkiego znawcę naszych dziejów Antoniego z Macierewiczów. Ostatnio dotarło do mnie, że i marszałek senior szanowny pan Terlecki to też historyk. I on zapewne wtrącił swoje pięć groszy w zakresie przekazania wiedzy obiektywnie prawdziwej na temat przeszłości peerelowskiej naszego państwa, przegranym życiowo pracownikom instytutu. Z tak rzetelnym przygotowaniem historycznym, ruszyli ci naprawiacze życiorysów pokrzywdzonych do grzebania w papierach, by zdecydować kto przeklęty a kto wyklęty, komu się należy określenie ...
Co można zrobić dla seniorów w pojedynkę, w atmosferze powszechnej, pogardliwej niechęci ? Próbowałem już raz, bodajże w  2014 roku. Założyłem stronę pn. " Senior też potrafi " i usiłując ją rozpowszechnić, zwróciłem się do wielu Ośrodków Kultury z prośbą o pomoc w znalezieniu seniorów jeszcze aktywnych, bo kto w końcu  to ma wiedzieć ? Zero odpowiedzi, jedna pani z dużego miasta, chyba szczerze odpisała mi , że nie wie, bo nietutejsza. Strona upadła, nic na siłę.  Ale ja jestem przekonany, że choć żaden senior sam osobiście się nie zgłosił, bo na internecie i komputerze się nie zna, to załodze  ODKów. ...
To już wiemy, że emeryci to niekoniecznie seniorzy, co już samo w sobie jest pewnym zaskoczeniem dla niektórych. Wiemy też, że seniorzy to grupa społeczna odizolowana od innych jako element poniekąd wstydliwy, zużyty i odstawiony na okienny parapet w charakterze babci - pelargonii i dziadka różańcowego. Grupa to jeszcze, jak na złość całkiem liczna, pomimo rządowych posunięć anty, które nie są tu tematem. Chowa się to jak szare myszy po swoich norkach, jak tu do nich dotrzeć ?  Drogi oficjalne ich omijają z niesmakiem, a tak prywatnie, po wolontariuszowsku szukać ich po domach ?  A niech Pan Bóg chroni, można ...
Większość z nas doskonale wie, że woda ma wiele dobroczynnych właściwości. Korzystnie wpływa na nasz wygląd i zdrowie. Doskonale zdajemy sobie sprawę z faktu, że o nawodnienie organizmu trzeba dbać przez cały rok i tylko wypicie odpowiedniej ilości wody przyniesie oczekiwane efekty. Jednak nie każdy pamięta o niej rano. Wolimy się napić kawy, herbaty czy soku, a lepiej byłoby sięgnąć właśnie po wodę, najlepiej ciepłą. Taki nawyk niesie wiele korzyści dla naszego organizmu. Wydawałoby się, że woda to zwyczajna i łatwo dostępna substancja, ale jest ona niezbędna do życia. Inne napoje również gaszą pragnienie, ale tylko ona ma istotne znaczenie. ...
Jak oszczędzić na ogrzewaniu w ziemne letnie dni
Lato w tym roku zaskoczyło nas swoja niską temperatura już w połowie sierpnia. Zdecydowanie nie tego oczekiwaliśmy. Gdy temperatura w ciągu dnia osiąga maksymalnie 20 stopni, a w nocy spada na 10 w mieszkaniu zaczyna się robić nieprzyjemnie zimno, a do okresu grzewczego jest jeszcze sporo czasu. Co zatem robić, żeby się nie przeziębić i jednocześnie zaoszczędzić na dogrzewaniu mieszkania czy domku gazem lub kaloryferem elektrycznym? Przedstawię kilka prostych sposobów na przetrwanie tego okresu: Jak temperatura w domu zacznie spadać poniżej 20 kresek, zamiast od razu włączać ogrzewanie, lepiej włożyć dodatkowy sweter – w nocy temperatura ...
Pierwsze oceny rządu - Minusy
Już ponad 100 dni krajem kieruje nowa władza. Czas więc na pierwsze podsumowania, oceny. Dzisiaj minusy Na początek rzuca mi się zbyt częsta nieodpowiednia komunikacja z mediami i obywatelami. Niezrozumiałe jest to dla mnie tym bardziej że podczas Kampami wyborczej wyglądało to o niebo lepiej i przyczyniło się do pewnego zwycięstwa. Konkretnie chodzi mi o takie posunięcia władzy , które były ukrywane a być nie musiały, po drugie w dzisiejszych czasach patrzenia sobie na ręce choćby nie wiem jak się starać  to ciężko o dochowanie tajemnicy. Przykłady, Nocno poranne Ślubowanie nowych sędziów Trybunału Konstytucyjnego, ułaskawienie Mariusza Kamińskiego a konkretniej zdawkowe uzasadnienie tej decyzji. Jeśli już takowa ...
Leksykon filmowy. Filmy monumentalne cz. 1
Filmy monumentalne, epickie z ang. "epic movies" nie stanowią odrębnego gatunku filmowego. Zalicza się do nich m.in.: historie biblijne, wielkie dramaty kostiumowe, filmy wojenne, widowiska fantastycznonaukowe, baśnie i mity, czyli innymi słowy każdą produkcję zrealizowaną gigantycznym kosztem. Nieodłącznym warunkiem zaliczenia dzieła filmowego do tej kategorii jest także prezentowanie szerokiego tła historycznego lub obyczajowego pokazywanych wydarzeń, nawet jeśli nie są one w pełni autentyczne. Ponieważ głównym celem monumentalnych produkcji jest zapewnienie widzowi rozrywki, są ona zatem wzbogacone elementami kina akcji i przygody. Wiele z nich rozgrywa się w przeszłości, co pozwala na zaprezentowanie wystawnych dekoracji i kostiumów ...
Sprzedali zegarek Patek Philippe za 4,25 mln zł
Do niezwykłej aukcji doszło w Genewie. Sprzedano zegarek Patek Philippe z 1927 roku za 1,2 mln franków szwajcarskich (4,25 mln zł).   Zegarek został wykonany dla kolekcjonera Henry'ego Gravesa Juniora. Ozdobiony jest też herbem rodziny Graves. To jeden z 30 egzemplarzy zegarków zamówionych przez tego amerykańskiego bankiera u szwajcarskich zegarmistrzów.   Współzałożycielem firmy Patek był Antoni Patek - polski zegarmistrz, pionier przemysłowej produkcji zegarków, założyciel firmy Patek Philippe & Co. Firmę stworzył Franciszkiem Czapkiem. Obecna nazwa firmy powstała, gdy do spółki dołączył Francuz - Adrien Philippe.   W Genewie Christie's licytuje od początku tygodnia 440 zegarków, w tym ciekawy Patek Philippe Sky Moon Tourbillon - najbardziej zaawansowany ...
Mój niezłomny podziw dla prezydenta (11)
Włączyłem cienkiego i płaskiego jak deseczka Rubina 714p. Obrazu nie było. – Zepsułeś! – usłyszałem okrzyk. – Zaczyna się „Ranczo". I co teraz?! Po chwili coś strzeliło i pojawił się obraz. W technologii HD ujrzałem, jak PAD stoi obok flagi państwowej na tle półek z kolekcją wydań konstytucji oraz ksiąg prawniczych, których lektura poprowadzi go na najzaszczytniejsze z zaszczytnych stanowisko rektora UJ i może nawet na Wawel, gdzie już jest jego były szef. Tak by pragnęła mama, mogłaby pochwalić się koleżankom, jak jej syn wysoko zaszedł (w czym trochę mu przecież pomogła, działając bezinteresownie dla Kościoła, Ojczyzny, Narodu i Nauki). PAD ...
O co chodzi z tą marychą?
Już od dawna lekarze oraz tradycyjna medycyna stracili wiele mojego zaufania. Jest to moje dość generalne odczucie, które daleki jestem aby rozciągnąć na całe środowisko. Definitywnie są lekarze, którzy oddani swojej profesji, niesienie pomocy ludziom uważają za swój obowiązek i powołanie nie myśląc o płynących z tego korzyściach finansowych. Ci "odszczepieńcy" to jednak potwierdzenie generalnej reguły, która ukazuje lekarzy bardziej jako dorobkiewiczów niż kogoś wrażliwego na ludzki ból. Utwierdza mnie w tym przekonaniu walka a zalegalizowanie leczniczej marihuany, z którą tak wielu ludzi w białych fartuchach walczy. Powołują się na brak jednoznacznych badań, testów, wyników laboratoryjnych itp ...
Nudne życie, nudną pracę zamień na...
nowy start...Zawsze chciałeś wyjechać za granicę i spędzić tam trochę czasu, ale nie jako turysta tylko tubylec? Poznać obcy język, obyczaje, kulturę innego kraju? Jesteś singlem bez kredytów? Tobie jest więc najłatwiej zebrać się i wyjechać. Żeby wyjazd miał ręce i nogi należy się do niego mimo wszystko trochę przygotować. Zastanów się nad kilkoma kluczowymi pytaniami i odpowiedź sobie na nie szczerze: Wybierz kraj. Zastanów się co jest dla Ciebie ważne: dobrze płatna praca w silnym gospodarczo kraju Europy, czy stawiasz na spokojny styl życia. Chcesz mieć łatwy i nie drogi dojazd do rodzinnego domu, ...
Poradnik Toksyczy związek - zakończ to!
Jesteś nieszczęśliwa, niespełniona, sfrustrowana, a na samą myśl o tym, że kolejne lata będą wyglądały tak samo, masz dość? A jednocześnie tłumaczysz sobie, że przecież powinnaś być szczęśliwa, bo nie jesteś sama, masz partnera, że wszystko się jakoś ułoży? Niekoniecznie. Być może tkwisz w toksycznym związku i wcale nie zdajesz sobie z tego sprawy. Jeśli tak, czas na działanie. Nie każdy toksyczny związek musiał być taki od początku. Co więcej, zwykle początki bywają... piękne. Dorota miała 20 lat, kiedy spotkała miłość swojego życia. Przystojny, szarmancki, z poczuciem humoru, wykształcony. Ideał. Zakochała się do szaleństwa. Po dwóch latach wzięli ślub. Po ...
10 powodów, dla których warto zrezygnować z seksu
Jak wiadomo, współczesny świat jest przesycony erotyką. Wielu ludziom, może nawet większości wydaje się, iż bez seksu życie jest niemożliwe, lub przynajmniej jest bardzo smutne. W praktyce są ludzie, którzy rezygnują z uciech cielesnych. Warto zastanowić się nad powodami, dla których warto z seksu zrezygnować. 1. Jest to strata sił – stosunek seksualny niewątpliwie jest pewnym wysiłkiem fizycznym, podczas którego spala się ileś kalorii. Siły te można spożytkować w dużo bardziej pożyteczny sposób, choćby porządki w domu, pomoc potrzebującym, uprawianie sportów. 2. Utrudnia rozwój duchowości – przynajmniej w chrześcijaństwie najbardziej uduchowieni ludzie wybierają często życie w celibacie, jako księża czy zakonnicy. ...
Najpierw  trzeba  spełnić  warunki  by  móc  decydować.
2015.01.02„Pod prąd" - KRÓTKO na TEMAT. Może się mylę, lecz widzę to tak (inaczej) !Najpierw trzeba spełnić warunki by móc decydować.Post nie jest opowiedzeniem się ZA lub PRZECIW, jest zwróceniem uwagi na inny, podstawowy choć pomijany aspekt związany z przystąpieniem Polski do struktur finansowych Unii Europejskiej.Litwa będąc członkiem Unii Europejskiej (jednocześnie z Polską od 01.05.2004 r.), przystąpiła (została przyjęta) z dniem 01.01.2015 r. do krajów strefy euro.Prawda jest taka, że: Polska mimo propagandy mówiącej o fenomenalnym rozwoju gospodarczym naszego kraju, nie spełnia nawet w najmniejszym stopniu jakiegokolwiek wymaganego kryterium w tej kwestii.Najprawdopodobniej by ...
"Siostry na lato" Mary Alice Monroe
Aktualnie czytam książki na lato tej pięknej jesieni. Dziś napiszę trochę o pierwszej części. Teraz czytam drugą równie dobrą jak pierwsza. Lekkie, przyjemne, sympatyczne. Szybko się czyta i nie ma w nic nic zawiłego.Marietta Muir kończy właśnie osiemdziesiąt lat. Zamierza przenieść się do domu spokojnej starości. Na swoje urodziny zaprosiła swoje trzy wnuczki. Są one siostrami przyrodnimi i każda z nich różni się od siebie. W dzieciństwie zawsze spędzały razem wakacje w domku w Morskiej Bryzie. Teraz już dorosłe kobiety, nie potrafią znaleźć czasu na spędzenie go razem. Każda z nich ma swoje życie, swoje problemy. A ich ...
Historyczne sukcesy Historyczne porażki ?
Moje sportowe myśli obecnie skupione są na dwóch wydarzeniach : Igrzyska Olimpijskie w Rio oraz historyczna szansa przed Legią Warszawa jaką byłby awans do piłkarskiej Ligi Mistrzów. Na olimpiadzie najbardziej ściskam kciuki za piłkarzy ręcznych, których jestem fanem do dawna. Mnóstwo serca zostawionego na boisku niezapomniane mecze . Czy w Brazylii będzie podobnie ? Na razie schemat jest ten sam walka, błędy, walka. Po dwóch pierwszych przegranych meczach nie zwątpiłem, bo orły już nie raz pokazały że dopóki piłka w grze będą walczyć, i każdy wynik na koniec jest możliwy. Cieszy dobra forma siatkarzy, wygrany mecz 3-0 z Argentyną ...